Sanski Most je grad i središte istoimene općine u sjeverozapadnoj Bosni i Hercegovini. Nalazi se u srednjem toku rijeke Sane, u području Bosanske Krajine između Prijedora i Ključa. Oslonjen je na planinu Grmeč sa zapada i planinu Mulež te nisku Behremaginicu s istoka. Smjestio se na 160. metru nadmorske visine. Područje općine Sanski Most se može pohvaliti predivnim vodenim bogatstvima čak devet rijeka i rječica...
Vozeći se prema Sanskom Mostu i razmišljajući što znamo
o tom kraju u kojem nikad prije nismo bili, zaključili smo kako bez nečije
pomoći uopće ne znamo mnogo. Sjećajući se na djetinjstvo i davno prošlo doba
socijalističkog TV marketinga, u svijest nam se vraća jedinstvena reklama Tvornice
trikotaže i konfekcije Sana Bosanski
Novi, koja glasi: „Sve rijeke teku od izvora prema ušću, samo Sana teče prema
vama.“ Iako relativno mala, posebice u regionalnim i globalnim okvirima, rijeka
Sana je tako ušla u popularnu kulturu kao sinonim za čistu i mirnu rijeku koja
prolazi kroz Sanski Most te se na kraju ulijeva u Unu.
Nažalost, uz ratnu okupaciju, Peti korpus i njegove
generale, zasjedanje ZAVNOBIH-a, to je sve što smo znali o ovome kraju. Zaista
malo, premalo.
Zdravi smisao
za šalu
Kada se nađete prvi put u potpuno novom gradu, nije lako
doći na odredište. Bez obzira koliko mali ili veliki grad bio, teško je bez
navigacije doći do željenoga mjesta.
Stigavši pred katoličku crkvu u Sanskom Mostu, na ulici koja
razdvaja župni ured od crkve vidjeli smo izvođenje velikih radova. Građevinski strojevi
su pravili buku, a užurbani radnici su postavljali cijevi i kabele te valjkom
ravnali šljunak, utirući tako put asfaltu koji tek treba doći. Nakon
„probijanja“ kroz metež radnika, strojeva, buke i prašine, ispred župnog ureda
smo doživjeli „prijevaru“. Nakon što smo pozvonili na vrata, otvorio nam je skromni
gospodin u civilnoj odjeći koji se nije predstavio. „Molimo vas, je li tu
župnik?“, pitali smo. „Nažalost, nije. Jeste li vi iz Sarajeva? Čekao vas je do
maloprije i morao je ići“, odgovorio nam je samozatajni čovjek. Iako smo bili
zakazani za razgovor u tri sata, malo smo zakasnili, ne svojom krivicom jer je
put bio nepredvidiv, a valjalo je prevaliti svu razdaljinu od Sarajeva do
Sanskog Mosta. Pomalo zbunjeni, tražili smo broj mobitela župnika, što smo i
dobili od mirne, nezainteresirane, ali i na trenutke nama poznate osobe. Nakon
našeg poziva, telefon u njegovim rukama počeo zvoniti te smo shvatili kako smo
„prevareni“. Skromni gospodin za kojeg smo mislili da je prakaratur, domar ili župni
vikar koji nije ovlašten primati novinare, bio je fra Ivica Matić, župnik župe Uznesenja Marijina u Sanskom Mostu, nama
poznat kao nekadašnji župnik u sarajevskom naselju Dobrinja. Mala je to kazna
na naše kašnjenje koje nema opravdanja, a doček zaista originalan. Nakon kratke
okrjepe, krenuli smo odmah na teren. Naš sugovornik, osim smisla za šalu,
pokazivao je odlike pravog novinarskog event
menadžera. Čitav obilazak sanske župe je već zamislio u svojoj glavi i
isplanirao, naši sugovornici su znali teme razgovora, a mi smo samo uključili
diktafon. Zaista specifična situacija u kojoj smo se našli, pogotovu ako se
sjetimo nekih župa i svećenika koji nas godinama izbjegavaju besmislenim
izgovorima ili odgovornosti prebacuju na kapelane, ograničavajući razgovor na
bijednih 10 minuta (uz mjerenje vremena da slučajno ne bismo razgovarali,
recimo, 12 minuta) pravdajući to nedostatkom vremena zbog pastoralnih obveza.
Začudo, s fra Ivicom o župi nismo ništa razgovarali jer
je naš domaćin htio da njegovi župljani kažu sve što imaju na srcu. „O župi
možete sve pronaći u knjigama“, rekao nam je.
Prvo smo s njim fotografirali crkvu izvana, ali s
pozicije koju je on odredio budući da se i sam pomalo bavi fotografijom, te smo
krenuli s njim u posjet župljanima.
Raditi i Bogu
se moliti, i sve će biti dobro
Nakon dva-tri kilometra asfalta i na trenutke lošeg
makadama, došli smo „na megdan“ prvoj našoj sugovornici - Milki Čengić. Ova skromna gospođa je pravi predstavnik sanske župe.
Aktivna je u crkvenom pjevanju, plete, radi oko kuće i, naravno, moli se Bogu.
S njom smo u ugodnu ozračju seoskog imanja razgovarali o
životu iz kojeg se mogu iščitati sve tegobe kojim su živjeli i žive ovdašnji
stanovnici. Dok su se oko nas mačka i pas zajedno igrali, a domaće kokoši slobodno
šetale po dvorištu, uz sok iz domaće radinosti započeli smo zanimljiv razgovor,
prvo o pletenju i narodnim nošnjama, a kasnije o životu općenito.
„U životu sam radila različite ručne radove, ali sada
uglavnom radim priglavke. To mi je i zabava i hobi jer sam ostala sama na ovom
imanju. Imam 71 godinu i ne može se raditi kao što se prije moglo. Odmalena sam
stekla radnu naviku i uvijek sam željela raditi. Rođena sam 1942. i tada nas je
bilo devetero djece u roditelja. Otac mi je poginuo 1944. i ja ga nisam
upamtila“, kaže nam naša sugovornica i naglašava kako je nju i njezinu braću i
sestre mama učila da se mora raditi i Bogu moliti kako bi sve bilo dobro. „Svaku
večer smo imali zajedničku molitvu klečeći na zemlji jer nije bilo podova. Mi
smo se s tim suživjeli. Bili smo više gladni nego siti, ali Bog nas je podario
zdravljem tako da smo svi bili čvrsta djeca. Kako je koje dorastalo, išlo je
svojim putem. Mama je uspjela školu dati samo dvojici braće, a mi ženska djeca
smo učile samo da znamo čitati“, kaže Milka. Priča nam kako se udala za svog
pok. muža Antu 1961. Kao većina
parova, tada su počeli od „kašike“. Budući da se danas skoro nitko ne želi
udavati i ženiti bez materijalne osnove u obliku kuće, stana, dobroga auta te
diplome po mogućnosti „jakog“ fakulteta, kako bi novac bez problema kapao, njezina
priča izgleda mnogo zanimljivija. „Bila sam sretna zato što će sve što stvorimo
biti naše jer ništa nismo naslijedili od roditelja. Muž je bio majstor i znao
je svašta praviti, raditi i zarađivati. Sve ove objekte oko nas mi smo uradili.
Rodili smo dvoje djece i ona su nam kasnije pomagala. Sin Marinko mi je završio za liječnika i živi ovdje u blizini, oženjen
je i ima dijete. Napravio je sebi tu kuću. Puno ga cijene i vole, a kćerka je u
Austriji“, rekla nam je Milka i naglasila kako joj je danas veliki problem što
nije uplaćivan staž da bi sada imala mirovinu. Ističe kako je djeca nisu
zaboravila, međutim, izgleda da ljudi kojima je rad u krvi nisu navikli na
darove. „Takav je danas zeman da i
djeci treba novac bez obzira koliko zarade. Sin mi svaki dan dolazi i obilazi
me. Ja dokle god budem mogla radit', radit ću da ne postanem parazit. Bog je stvorio
čovjeku ruke da radi i svojim se rukama hrani. Sijem vrt i radim oko kuće
koliko mogu, a kad sjednem odmoriti, gledam da vidim što sam uradila te pletem
čarape. Prije sam mogla prodati. Fra
Mijo mi je nalazio kupce za skoro stotinu pari, što mi je mnogo značilo da
si kupim, primjerice, drva. Nisam nikada raskošno živjela, stoga mi je dosta
onoliko koliko imam. Zahvalna sam Bogu što u ovim godinama mogu raditi“, rekla
nam je radišna sugovornica.
Biciklom na misu
u 71. godini
„Kakav je župnik?“, upitali smo je. „Kad nam je fra Mijo
prošle godine odlazio, mi smo plakali kao za ocem svojim. Nismo vjerovali da će
takav čovjek ponovno doći. Kada je novi župnik došao, vidi on mi plačemo, a ja
mu baš velim: 'Ujko, nemojte vi misliti da mi plačemo što Vi dolazite, nego plačemo
što nam fra Mijo odlazi. Kamo sreće da doživimo Vašu smjenu da zaradite da
ovako budemo plakali.' Fra Ivica je naš, rođen je ovdje. Pravi je i nemamo mu što
prigovoriti. Ima nas koji ne valjamo“, rekla je Milka i naglasila kako svake
nedjelje ide u crkvu na misu, i to biciklom tri kilometra ili pješke, a nekad je
netko preveze automobilom.
Rat je uvijek neizostavna tema pa je priča krenula u tom
pravcu. „U ratu je bilo teško. Prolaziš kroz pusta sela; otišli ljudi; dođeš u
crkvu, nema tko mise odgovarati. Čitala sam, misa bez pjesme je kao dan bez
sunca. A Bog mi je dao neku smjelost i snagu i prva povedem pjevati. Imali smo
svoje probe, nismo išli nazad nego samo naprijed. Ja sada sa 71 godinom vodim
pjevanje u crkvi. Zbor ide sve na tanje; mladi nisu zainteresirani. Imamo
petero djece do 8. razreda, ali nisu raspoloženi za pjevanja. Danas na nedjeljnoj
misi bude 40-ak vjernika. U ratu je bilo teško. Zolju su nam bacili na kuću; sinu prijetili da će ga ubiti. Dok su
telefoni radili, bilo je zastrašivanja: 'Što čekate, ustaše na srpskom
teritoriju, bježite, bit ćete poubijani za pola sata.' Trpjeli smo svašta, ne
daj Bože ponovno to doživjeti. Bilo je i pljački, pucanja po kući. Samo smo se
Bogu molili da sačuva sina. I sačuvao je. Nismo htjeli ići, ovo smo stekli
pošteno i sami nismo nikome zlo nanijeli; valjda nas nitko neće dirati“,
komentira Milka situaciju u ratu ističući da su kasnije htjeli možda i otići,
ali se nije imalo kamo.
Nakon razgledanja sobe u kojoj se nalaze sve ispletene
čarape, krenuli smo k novim sugovornicima - Ivi i Vesni Čavlović koji imaju, rekli bismo, svoj privatni biznis - cirkular s pomoću kojeg pridonose
kućnom proračunu.
Velike
obitelji su bogatstvo
Uz zvuke cirkulara koji reže drva, s njima smo
razgovarali o ekonomskom stanju u župi. Nakon nekoliko rečenica zaključili smo
da je i ovdje situacija ista kao i svugdje u BiH: životarenje i borba za
opstanak. „Gurav je život. Tko je navikao radit', onda Bog pomaže, ako leži, onda
reži i od njega bježe“, rekla nam je Vesna u razgovoru. Inače, ova obitelj ima
sedmero djece. Sigurno je to rijetkost u čitavoj biskupiji pa i šire, pogotovu
danas kada je politika zwei kinder
došla do savršenstva. Zanimalo nas je kako su se odlučili na toliko djece i što
bi poručili parovima koji imaju jednog ili dva potomka. „Kako je imati mnogo
djece? Oni ne znaju što valja. Imamo troje u Njemačkoj i četvero kod kuće.
Jedan sin je oženjen, jedna kćerka je vijećnica, najstarija kćer radi doktorat
u Njemačkoj... Lijepo je imati djecu, ja sam najsretnija na svijetu. Djeci
treba samo ljubav mame i tate. Svako dijete ima svoju nafaku. Ja ih imam sedmero i nikad mi žao nije. Moj muž ima sedam
braće i tri sestre. Ja imam petero braće i sestara. Velike obitelji su
bogatstvo“, rekla nam je Vesna za koju kažu da „nije htjela“ promijeniti svoje
prezime. Naime, djevojačko joj je isto prezime kao i muževljevo.
Sanski Most
veći i bolji od Žepča
Pričom o podrijetlu pojedinih imena i trebaju li žene
zadržati svoje prezime, poveo se razgovor kako se Isus prezivao. Župnik se
ponašao kao da je na satu vjeronauka. „Kako se Isus prezivao?“, pitao nas je i
odmah nastavio: „Isus je osobno ime, a Krist je titula – spasitelj.“ Uto se u
razgovor uključio Ivo s komentarom kako su prije svećenici tukli djecu kad ne
znaju nešto na vjeronauku, a danas... „Morao si sve znati na krizmi, ako ne
znaš, pukne te štapom, a sada ne smiju ni mame djecu tući po zakonu“, rekao nam
je Ivo, a Vesna dodala: „Ako sam ja rodila dijete, nije zakon... ako ga je
zakon rodio, onda neka ga zakon tuče... ja djecu svoju tučem.“ U daljnjem
razgovoru smo shvatili kako su Sanjani veći lokalpatrioti od, recimo, Žepčaka.
Za njih je i u šali Sanski Most središte svijeta, u šali izgleda, ali ozbiljno
misle to. „Sanski Most je najbolji grad na svijetu“, rekli su nam na kraju i
pritom nisu mislili samo na devet rijeka. Nakon razgovora sa supružnicima
Čavlović, krenuli smo k našem trećem odredištu. Usput smo „razvezali“ priču o
isplativosti uvođenja plinskoga pogona na benzinske motore. Župnik je vidno
oduševljen smanjenjem izdataka za gorivo u svojoj, vjernicima raštrkanoj, župi.
Žao mu je što i prije nije instalirao plin.
Ispunjen
hodočasnički zavjet u Lourdes
Po dolasku u obitelj Josipa i Marije Kaurinović koji imaju bolesnog sina Mileta, razgovarali smo s Marijom koja je
bila jako bolesna i odlučila je ako se izliječi, otići u Lourdes na hodočašće,
što je i ostvarila. „Imala sam jake bolove u kostima. Išla sam na pregled u
Zagreb gdje su mi rekli kako lijeka nema – riječ je o istrošenosti, i jedino je
rješenje bila operacija, ali nitko ne jamči da ću ostati pokretna i biti bolje.
Kako živim na selu, imam bolesno dijete, moram biti pokretna, ne mogu mirovati.
Nakon operacije puno mi je bolje, manji su bolovi. Radim oko kuće u vrtu i u
kući. Oni su rekli da se ne bih smjela sagnuti, a kamoli teško raditi, te ići
na fizikalne terapije“, rekla nam je Marija i naglasila kako ide na terapije te
sama vježba. Razgovarali smo o teškim vremenima u prošlosti kada ljudi nisu
imali skoro ni kruha, a danas svi imaju aute, kuće, mobitele. „Djecu moraju
dovesti do pred školu ili crkvu, a mi smo pješačili kilometrima, išli na
konjima, mučili se i bili smo sretniji. Danas svi kukaju kako je teško, svi puše
cigarete, a prije smo kad se krava muze, gledali kao u ne znam što, a kad krava
presuši, nemamo ništa, bukvalno smo gladni“, rekao nam je domaćin Josip
uspoređujući današnja vremena kada je „loše“, s prošlim koja se predstavljaju
kao bolja. Nakon razgledanja seoskog gazdinstva, došlo je vrijeme za rastanak. Iako
u Sanskom Mostu nedostaje katolika, ipak treba gajiti nadu da će skorašnji
ulazak Hrvatske u Europsku uniju cijelome kraju dati poticaj za ekonomski rast
koji bi onda pratilo povećanje broja stanovnika.
Što o sanskoj župi kažu knjige?
Župa Sanski
Most je vrlo stara i u prošlosti se javlja pod različitim imenima. U 14. st. na
području današnje župe spominje se nekoliko crkava kojih, međutim, nema
početkom 16. st. U Kamengradu kod Sanskog Mosta postojao je u 16. st.
franjevački samostan, ali se ne zna točno kada je uništen. U 17. st. već se
spominju župe Kamengrad i Majdan (Stari Majdan), koje su se vremenom stopile u
jednu župu (Majdan). Ta župa je, nažalost, iščezla u vrijeme Bečkog rata krajem
17. st., a katolici su velikim dijelom prebjegli u prekosavlje.
Godine 1741. ponovno se spominje župa Majdan, ali u
njoj nema nijedne crkve, niti župnik ima stalni stan. Sjedište župe je početkom
19. st. preneseno u skrovitu Sasinu, a 1884. u Sanski Most gdje su izgrađeni
župni stan i drvena kapelica. Crkva je izgrađena1896. U razdoblju od 1981. do 1984.
crkva je temeljito preuređena. U posljednjem ratu je, nažalost, potpuno
srušena. Obnovljena je 1999. prema projektu sanacije iz 1980. a izradio ga je Zvonko Sigmund. Sanski Most je imao
1991. 1 650 vjernika, a danas manje od 200. Župu čine naselja: Sanski Most,
Brdari, Husimovci, Kijevo, Kljevci, Krkujevci, Kruhari, Lukvice, Poljak,
Škrljevita, Trnova i Zdena. U župi se nalazi jedna filijalna crkva u Kljevcima,
u posljednjem ratu zapaljena, tako da su ostali samo zidovi. Župa ima šest
grobalja. Fra Ivica je jedino duhovno zvanje iz župe od 1938.
Osim Sane, Sanski Most se može pohvaliti s osam rječica: Sanicom,
Dabom, Zdenom, Blihom, Majdanskom rijekom, Japrom, Sasinkom i Kozicom, te s nekoliko
kraćih ponornica. Na ovom području nalazi se i nekoliko jakih kraških vrela
koja su istodobno i izvori rječica: Saničko vrelo, Dabarsko vrelo i vrelo
Zdene.
Nema komentara:
Objavi komentar