srijeda, 27. svibnja 2020.

I u mirovini služiti Bogu, Crkvi i hrvatskom narodu!


Kako bismo opisali jedan svećenički životni put te saznali nešto više o životu u mirovini i načinima svjedočenja Krista u trećoj životnoj dobi, otišli smo u Svećenički dom Vrhbosanske nadbiskupije i razgovarali s vlč. Vladimirom Borićem... 

 
Vlč. Borić je rođen 1936. u mnogobrojnoj obitelji Joze i Matije koji su imali sedam sinova i dvije kćerke te živjeli na prostoru katedralne župe u Sarajevu. Budući da mu je otac bio podvornik, koji je održavao strojeve u tiskari Vrček&drug, djetinjstvo mu je obilježio život u Pruščakovoj ulici, to jest živio je u istoj zgradi gdje se tiskao stari Katolički tjednik, novina koja je nasilno ugašena 1945.
Budući da je rođen u vjerničkoj obitelji odmalena je pokazivao zanimanje za svećenički poziv.

Od ministriranja do ređenja

Kako sam kaže obožavao je crne mantije. Ipak je presudno razdoblje bilo ministriranje kod isusovaca. Za to vrijeme pomaganja svećenicima oko oltara u njemu samome je sazrela misao o duhovnom pozivu te je krenuo, nakon završene osnovne škole, 1950. za Zagreb upisati se u sjemenište kod isusovaca. Budući da nikada nije učio latinski morao je savladati najprije taj „mrtvi jezik“, a potom i francuski i njemački jer je u Sarajevu učio, začudo, samo ruski.
„U Zagrebu sam bio do 1954. jer su bogoslovija i sjemenište u Vrhbosanskoj nadbiskupiji bili zatvoreni. U Đakovu sam 1958. završio licej te položio veliku maturu. Odmah nakon mature uzeli su me u vojsku te sam dvije godine proveo u Prokuplju kraj Niša“, rekao nam je vlč. Borić smijući se uz napomenu da je 10 mjeseci bio na straži, a ostatak vremena nosao mitraljez. U vojnu knjižicu mu je bilo upisano „strelac“. Važno je napomenuti kako mu je jedan brat otišao u franjevce, riječ je o fra Božidaru Božiću.
Poslije povratka u Đakovo, zajedno s kolegama, koji su također odslužili vojsku, upisao je studij teologije. Atmosfera na bogosloviji nije bila nimalo lagana jer je 1959. održan pretres i proces protiv poglavara bogoslovije i pojedinih bogoslava.
„Od devetero zatvorenih pet je bilo iz naše Nadbiskupije. Poslije sam s još sedmoricom bogoslova iz Vrhbosanske nadbiskupije studirao u Đakovu sve do 1962. kada sam za svećenika zaređen po rukama biskupa Stjepana Bäuerleina“, naglasio nam je vlč. Borić.

Od mladomisnika do umirovljenika

Kao mladomisnik dobio je dekret da bude kapelan u župi Sv. Josipa u Zenici. „Tamo sam bio jednu godinu. Onda sam dobio premještaj u Komušinu za kapelana gdje sam bio samo tri dana. Naime, stigao je brzojav da idem u Brusnicu jer je svećenik morao u vojsku. Tako sam kao 'nestalni župnik' zamjenjivao kolegu 10 mjeseci. Potom sam poslan za kapelana u Brčko“, započeo je govoriti o svom svećeničkom putu vlč. Borić tvrdeći kako mu je u tom gradu bilo najljepše.
„U Brčkom je narod bio dobar i nisam imao previše posla kao u Zenici gdje sam imao 1 150 djece na vjeronauku. Zamislite samo kako je ispitati toliko djece, podijeliti im ceduljice. Župnik je bio stariji i sav je posao bio na meni“, ustvrdio je naš sugovornik te progovorio da je kao mlad svećenik često zamjenjivao župnika i u Boću koji je bio bolestan te je tako određeno razdoblje djelovao u dvije župe.
Nakon relativno toga, dobio je brzojav u zimskom razdoblju da preko Kaknja ode u Vukanoviće gdje je djelovao tri godine sve do 1969. kada je premješten u Pećnik u kojemu je proveo devet godina.
„Nakon Pećnika poslan sam u Turić, župu u kojoj sam kada se zbroji vrijeme prije rata, ratno doba i poraće bio čitavih 30 godina. Najprije sam bio župnik 12 godina, pa izbjeglica u Đakovu do 1996. kada se moglo doći u Gradačac, nedaleko od Turića“, ustvrdio je vlč. Borić napominjući kako je pastoralno pomagao župniku u Gradačcu sve dok se nije moglo 1998. pristupiti crkvi u Turiću.
Najprije „stidljivim posjetima“ i radom počeo je uređivati župnu okućnicu, a vjernike koji su kod njega dolazili kako bi izvadili potvrde poticao je na povratak. Najprije je napravio župni ured koji je često bio „pun k'o šibica“ vjernika koji su došli čistiti okućnice te popravljati kuće.
Nakon nekoliko mjeseci humanitarci su posjetili Turić te, vidjevši kako se povratnici sami bore, odlučili obnoviti 16 kuća.
Kako nam je rekao vlč. Borić turićka crkva bila je osmatračnica za vrijeme rata tako da nije bila srušena nego devastirana... Nakon, obnove 1998. vrhbosanski nadbiskup metropolita Vinko kard. Puljić slavio je misu te je tako skromno proslavljena 30. obljetnica župe.
Sebe smatra, a to pokazuju i činjenice, među prvim svećenicima-povratnicima u RS. U vezi s tim postoji i jedna anegdota. Budući da su tamošnji Srbi vidjeli hrabrost i odlučnost za povratak i obnovu crkve u Turiću nisu znali tko mu je „zaleđina“. „Ja sam to negdje spomenuo, a vjerojatno se to i raširilo, srpski general Kadijević je oženio moju rođakinju – oboje su iz Imotskoga. Tako smo mi počeli 'probijati led', za razliku od brodskog kraja gdje se nije smjelo ni dvije-tri godine poslije doći, mi smo imali nešto obnovljeno“, rekao je vlč. Vlado govoreći o teškim godinama povratka kada je bio bez struje, često sam u župi...
Kao jednu od dobrih stvari iz razdoblja dok je bio župnik u Turiću naveo je podatak da je na natjecanju iz vjeronauka u Zagrebu, između 22 ekipe, njegova župa osvojila prvo mjesto. Turičaci su pobijedili, a nagrada je bila 1984. osam dana u Svetoj zemlji. Nažalost, nakon povratka i on i djeca su imali problema u školi u Pelagićevu: djeca zbog kašnjenja od jednog dana dobivala su niže ocjene, a župnik što ih je vodio. Vlč. Borić se branio činjenicom da su mu vlasti dali putovnicu, međutim, odgovor nižih komunističkih činovnika u Pelagićevu bio je: „To vas ne može oprati od 'krivice'.“

Umirovljenički dani

Vlč. Vladimir Borić je od 2013. u mirovini. Sada se nalazi u Svećeničkom domu Vrhbosanske nadbiskupije. Svaki dan slavi mise, obavlja privatne poslove. Voli prošetati te, koliko mu oči dozvole, čitati...
Analizirajući svoj svećenički vijek i pastoralni rad tijekom više od 50 godina kaže da je, osim Božje milosti, najbitnije imati zdravlje.
„Ako čovjek ima zdravlje onda je i elan bolji. Lakše je držati vjeronauk, može više kontaktirati s vjernicima, igrati nogomet s djecom... Ali ako nije zdrav, onda je kao kunjava baba. Odmah nema snage ni čitati ni učiti“, rekao je naš sugovornik ne zaobilazeći postojanje onoga što nazivamo ljudskim rječnikom Božji prst: „Često mi je u životu ono što je izgledalo nemoguće najednom postalo moguće.“
Zbog problema s čirom na želudcu liječnici su mu preporučili mirovanje, pogotovo nakon objeda, što ga sprečava da bude aktivniji. U Svećeničkom domu imaju i sprave za vježbe koje ponekad i koristi. I dalje ima vozačku dozvolu, ali kad ne može voziti pomogne mu 12 godina mlađi brat. Ove godine je pozvan slaviti misu trodnevnicu na proslavi pola stoljeća župe Turić, kao njezin bivši i dugogodišnji župnik. Naravno da će, ako Bog da, slaviti misu pred Ilindan u župi u kojoj je najdulje bio svećenikom.
Kako smo vidjeli svećenik nije „posao“ samo do mirovine, nego je to doživotni poziv u kome se neprestano služi Kristu, Crkvi i narodu...

Kako je minirana tiskara Katoličkog tjednika?

Stariji ljudi često imaju osobna iskustva i sjećanje na događaje koje mlađe generacije ne mogu naći ni u povijesnim knjigama. Tako je zanimljiva priča o sudbini koja je zadesila tiskarske strojeve na kojima se stvarao Katolički tjednik koji je izlazio u razdoblju 1922. – 1945. U vrijeme konačnog raspada NDH u travnju 1945. hrvatske vlasti u Sarajevu su razmišljale o budućoj partizanskoj državi te su željeli spriječiti njezinu propagandu. Tako je odlučeno da se strojevi unište kako na njima ne bi partizanske vlasti tiskale svoje pamflete. Budući da im je za to trebala dozvola vlasnika, to jest Nadbiskupije, doveli su mons. Ivana ev. Šarića kako bi to odobrio.
Vlč. Borić je stajao na stepenicama i gledao mons. Šarića koji je sagnuo glavu i dugo šutio razmišljajući o odluci. Poslije određenog vremena samo je pokretom glave odobrio potez da partizanima onemogući pristup, tada, modernim strojevima. Sljedećih dana pod tri stroja postavljen je eksploziv, okolni stanari, kao i obitelj Božić, iseljeni su dok nije došlo do eksplozije. Jedan dio zgrade se srušio, međutim, otac vlč. Božića je zamolio da postavljeni eksploziv pod još 11 strojeva ne bude aktiviran jer će ti strojevi i zgrada „kad-tad ponovno biti u hrvatskim rukama“. Eksploziv je bio postavljen, ali ga vojaci nisu aktivirali te je njegov otac ubojite naprave sam odnio i sakrio u obližnju šumu.

Nema komentara:

Objavi komentar