Šri Lanka je država koja zauzima cijeli otok Sri Lanki (Ceylon) u Indijskom oceanu, južno od Indije. Prema procjeni broja stanovnika, ta otočna zemlja ima 21 milijun žitelja od kojih se posebno izdvajaju skupine: Singalci (72%), Tamili (17%) i Mauri (7,4%). Prema vjerskom sastavu, najbrojniji su budisti (76%), muslimani (8,5%), hinduisti (7,9%) i kršćani (6,8%). Osnovni problem za kršćane manifestira se u religijskom nacionalizmu budista unatoč tomu što je Šri Lanka, prema ustavu, sekularna i socijalistička zemlja. Budizam je u praksi državna religija, kršćani su u najmanju ruku tretirani kao „sumnjivi elementi“ te ih se često špijunira, zlostavlja i proganja. Osim toga država je desetljećima bila rastrgana ratom protiv Tamilskih tigrova te je demokratsko društvo tek u povojima.
Šri Lanka ima bogatu i duboku povijest koja seže do
kamenog doba. Za našu rubriku važna je 1505. kada su se na otok, kao prvi
Europljani, iskrcali Portugalci te su s njima došli i misionari. Važno je
napomenuti kako je kršćanstvo u Šri Lanku došlo preko Indije još u prvom
stoljeću, točnije 72. godine poslije Krista. Prema predaji, apostol Toma je
boravio na Šri Lanci.
Kolonijalnim previranjima otok je kasnije pripao
Nizozemcima pa Britancima koji su ga priključili svojim indijskim posjedima.
Pošto je ugovorom u Amiensu 1802. i formalno pripao Velikoj Britaniji, dobio je
status kolonije pod nazivom Ceylon (1802. - 1948.). U drugoj polovici 19. st. bile
su podignute velike plantaže na kojima su, osim domorodaca, radnu snagu činili doseljenici...
Pod utjecajem borbe za neovisnost Indije, potkraj 19. st., na otoku se
razvio pokret za neovisnost. Prema Ustavu iz 1931., Ceylon je dobio određenu
autonomiju. Borbe za neovisnost na Indijskom potkontinentu i današnjoj Šri Lanci
primorale su Veliku Britaniju da 1946. donese novi ustav prema kojem je britanski
Ceylon dobio Vladu s premijerom na čelu.
Neovisnost i građanski rat
Neovisnost otoka je proglašena 1948., a državni naziv
Ceylon zadržan je sve do 1972. kada je proglašena Republika Šri Lanka. Odnosi s
Velikom Britanijom održani su članstvom u Commonwealthu. Čini se kako nema
zemlje na svijetu koja je bila u miru nakon povlačenja britanske uprave.
Kolonijalna nepravda koja je dolazila iz Londona sijana desetljećima odlaskom
Britanaca isplivavala je na površinu. Lošu politiku kolonijalnih osvajača i
danas osjećaju kršćani koji su često promatrani kao strani elementi u svojim
domovinama. Tako su se sredinom 1950-ih manjinski Tamili usprotivili političkoj
prevlasti Singalaca te su započeli etnički sukobi. Okidač je bilo proglašavanje
singalskog jezika službenim uz prosvjede Tamila. Do čestih etničkih sukoba uz
višegodišnje izvanredno stanje dolazilo je tijekom 1970-ih i 1980-ih. Među
tamilskim pobunjenicima najsnažniji su postali Oslobodilački tigrovi tamilskog
Eelama (LTTE, osnovan 1972.). Oni su zahtijevali svoju državu.
Veće borbe s tamilskim pobunjenicima započele su 1983.,
a dogovor o tamilskoj autonomiji postignut je 1987., uz prisutnost indijskih
mirovnih snaga. Sukobi su ubrzo bili obnovljeni, uz česte terorističke akcije.
Država je dobila veliku medijsku pozornost u svijetu
tijekom tsunamija u prosincu 2004. kada je bilo oko 30 000 poginulih u toj
otočnoj zemlji, te početkom 2009. kada su poražene snage LTTE-a.
Od sredine 1950-ih u sukobima je bilo oko 70 000
poginulih i oko milijun raseljenih.
Kakvo je stanje kršćana danas?
Iako je službeno sekularna, socijalistička i
demokratska republika, Šri Lanka ipak stavlja budizam na prvo mjesto kao „državnu
religiju“. Budući da je budizam većinska religija, državni aparat i pojedinci
svakog građanina percipiraju kao budista. Takvo stanje ohrabruje budističke
radikale, pogotovo u zabačenijim i dijelovima zemlje. Zbog dugogodišnjeg rata
tamilski narod, a posebno oni koji su kršćani tretirani su kao građani drugog
reda. Slično je i sa Singalcima koji su kršćani. Budistička većina prema njima
gleda sa sumnjom jer ih smatraju „zapadnjacima“ i „Portugalcima“, tj. stranim
kolonizatorskim elementom u njihovoj zemlji. Percepcija kršćanina je i dalje
kao kolonizatorskog osvajača bez obzira kojoj nacionalnoj skupini Šri Lanke on
pripadao.
Osim šikaniranja postoji praksa nadgledanja i praćenja
kršćana koje čine radikalni budistički monasi, ali i napadi razbjesnjele
svjetine. Usprkos tome što postoji organizirana Biskupska
konferencija sa svojim biskupijama, špijuniranje kršćana potiče formiranje
kućnih Crkava, posebno u krajevima gdje su kršćani u manjini.
Dodatni problem je u tome što budistički vjernici
misle da je budizam pod opsadom. Često ističu kako su prije 1 000 godina, prije
širenja islama i zapadnih carstava, skoro sve azijske zemlje bile budističke.
Sada su države poput Indonezije i Bangladeša pretežito muslimanske, dok je
Filipinsko otočje većinski katoličko, i u tome vide opasnost.
Na kraju, prema američkoj organizaciji Opendoors koja prati intenzitet progona kršćana
u svijetu, Šri Lanka se nalazi na 44. mjestu od 50 zemalja u kojima se događaju
nepravde i ugnjetavanje. Osnovni razlog za proganjanje koji se navodi je
religijski nacionalizam, a posebno ugrožene skupine su djeca u određenim
područjima kojima se uskraćuju državne škole zbog njihove vjere, uhođenje
kršćana te težak položaj konvertita s budizma na kršćanstvo.
Liberalno-budistička propaganda
na Zapadu
Budisti, a posebno budistički redovnici, redovito su u
zapadnjačkim medijima predstavljeni kao miroljubive osobe koje čitav dan samo
rade i meditiraju o smislu života. Zato nije ni čudo što brojne filmske i
zvijezde iz glazbene industrije traže smiraj u toj istočnjačkoj religiji koja
nudi mir. Nasuprot toj uvriježenoj misli kako budisti „ne bi ni mrava zgazili“
stoji činjenica da su kršćani u Aziji uvijek u stalnoj opasnosti od budističke
većine.
U Šri Lanci je zabilježeno kako su u siječnju 2014.
nasilne skupine napale tri pentekostalne crkve, a barem je jednu od spomenutih
skupina predvodio budistički redovnik. U drugom su incidentu prilikom antimuslimanskih
ispada četiri osobe ubijene, 80 ih je bilo ozlijeđeno dok ih je čak 10 000 bilo
prisilno iseljeno. Čitava su susjedstva spaljena, a kuće opljačkane.
Od poraza Tamilskih tigrova vjerski ekstremisti su
opet podigli svoj glas, među ostalim i u sinhaleškoj budističkoj skupini Bodu Bala Sena (Budističke sile moći). Budistički ekstremisti nerijetko krive europske
Crkve, a kolonijalizam u južnoj Aziji opisuju kao „brutalni napad zapadnih
kršćanskih vojski na poticaje Vatikana, Nizozemske reformirane crkve i Engleske
crkve“. Obraćanja na kršćanstvo gledaju kao još jedan, suptilniji oblik
kolonijalizma te često „ekspanzionističke“ kršćanske skupine, a osobito
muslimani, postaju njihove mete.
U ovakvoj situaciji katolički vođe pokušavaju
održavati dobre odnose s umjerenim budističkim čelnicima.
Statistički podatci
Glavni je grad Šri Lanke Sri Jayewardenepura Kotte
(119 000 stanovnika), a najveći Colombo (652 000). Od ukupnoga broja
stanovnika 21% živi u gradovima, a prema procjeni
Svjetske banke, siromašno je približno 15% pučanstva.
Razorni plimni val potkraj 2004. izazvao je veliku
gospodarsku štetu procijenjenu na 1,2 milijardi dolara i smrt oko 30 000
ljudi uz približno 500 000 raseljenih.
Među prirodnim bogatstvima važnija su: kamen, grafit,
građevni pijesak, fosfati, riblji fond, hidroenergetski potencijali...
Kršćani su pretežno katolici (90%) jer misionarski rad
nizozemskih protestanata nije naišao na plodno tlo.
Biskupska konferencija sačinjena je od 10 biskupija i
jedne nadbiskupije. Katolici u pojedinim priobalnim područjima čine
natpolovičnu većinu pučanstva. Crkve su im lijepe, ponekad velike te se osjeća
dašak azijske umjetnosti i kolorita.
Papa Franjo potaknuo vjerske
vođe na mir
„Došao sam iskazati veliku ljubav i brigu
Katoličke Crkve za Šri Lanku. Osobita je milost moći posjetiti mjesnu katoličku
zajednicu i utvrditi je u vjeri, zajedno moliti te podijeliti radosti i patnje.
Isto je tako milost moći biti sa svima vama, ljudima velikih vjerskih
tradicija, koji s nama dijele težnju prema mudrosti, istini i svetosti“, rekao
je papa Franjo 13. siječnja 2015. prigodom
međureligijskog i ekumenskog susreta u Colombu, u sklopu svojeg apostolskog
pohoda Šri Lanci kada je svetim proglasio Josipa
Vaza kao prvog šrilankanskog svetca.
Josip Vaz je rođen 1651. u indijskoj Goi, koja je
tada bila portugalska kolonija. Odjeven kao prosjak, u 36. godini došao je na
Šri Lanku pošto je čuo da tadašnji kolonijalni gospodari Nizozemci progone
katolike, te je godinama djelovao pod zaštitom lokalnog budističkog vladara.
Sveti Otac je okupljenima poručio da je Vazovo
djelovanje primjer vjerske tolerancije koja je toliko važna današnjoj Šri Lanci
koja je nedavno izišla iz 26-godišnjeg građanskog rata između uglavnom
budističkih većinskih Singaleza i manjinskih uglavnom hinduističkih Tamila.
Nema komentara:
Objavi komentar