Sudan je treća po veličini afrička zemlja s 40 milijuna stanovnika od kojih su dva milijuna kršćani. Nalazi se u sjeveroistočnoj Africi, na obali Crvenoga mora i graniči s Egiptom, Libijom, Čadom, Srednjoafričkom Republikom, Južnim Sudanom, Etiopijom i Eritrejom. Najveći dio zemlje zauzima visoravan koju u pravcu sjever-jug presijeca dolina Nila. Kršćani u ovoj zemlji imaju problema zbog ukorijenjena šerijatskog zakona koji prožima sve pore društva. Napuštanje islama i „blasfemija“ kažnjivi su smrću, a država je uključena u prisilno zatvaranje crkava, dok u separatističkom dijelu zemlje kršćani žive u strahu od vojnih napada.
Iako se Sudanci mogu dičiti bogatom kulturno-povijesnom
baštinom i nasljeđem koje se dovodi u vezu čak i sa slavnim Egiptom, to je
relativno mlada zemlja koja je stekla svoju neovisnost tek sredinom 20. st.
Građanski
ratovi
Kako to obično biva, nakon dobivanja neovisnosti,
Sudan se našao u dugotrajnim etničkim, vjerskim i ekonomskim sukobima od kojih
se poslije uspostavljanja gospodarskih reformi krajem prošlog stoljeća počeo
uspješno oporavljati. Nakon stjecanja neovisnosti od Egipta i Ujedinjenog
Kraljevstva 1956., drugu polovicu 20. st. u zemlji su obilježila dva duga i
teška građanska rata zasnovana na etničkim, vjerskim i gospodarskim razlikama
između sjevernih, pretežno muslimanskih, i južnih, pretežno kršćanskih,
Sudanaca.
Prvi građanski rat trajao je od 1955. do 1972. kada
je postignut mirovni sporazum između zaraćenih strana. Nakon deset godina
primirja, 1983. ponovno su započeli novi sukobi između sjevera i juga zemlje
zbog ukidanja dogovorene autonomije jugu te zbog unošenja elemenata šerijata u
sudanske zakone. Tek nakon što je vlast u zemlji preuzeo sadašnji predsjednik Omar al-Bashira 1989., dolazi do
smirivanja sukoba te se od tada Sudan počinje postupno gospodarski oporavljati
i razvijati.
Usvajanjem novog ustava 2005. koji je omogućio
ograničenu autonomiju južnom Sudanu te dao mogućnost raspisivanja izbora za
neovisnost 2011., što je i ostvareno, konačno je okončan dugogodišnji građanski
rat u toj afričkoj zemlji. Iz njega je izišla najmlađa država na svijetu - Južni
Sudan, dok su se kršćani koji su ostali u Sudanu našli u još goroj poziciji.
Brojna
plemena i jezici
Glavno političko, kulturno i gospodarsko središte Sudana
je grad Khartoum, dok od ostalih važnijih i većih gradova možemo izdvojiti:
najveći Omdurman, zatim Port Sudan, Kassalu, El Obeid, Nayalu i Al Qadarif. Država
je uređena kao federalna, predsjednička i demokratska republika s
višestranačkim sustavom, u kojoj je predsjednik na čelu države, vlade i vojske.
Zemlja je administrativno podijeljena na 25 saveznih država. Važno je istaknuti
da u Sudanu obitava gotovo 600 plemena koja se služe s više od 400 jezika i nariječja.
Unatoč tomu, dvije dominantne kulturne tradicije u Sudanu su arapska, koja
dominira na sjeveru, te tradicionalna afrička, koja je prisutna na jugu. Uz službeni
arapski i engleski jezik u Sudanu se također poštuje i korištenje brojnih
lokalnih jezika.
Unatoč još uvijek prisutnoj nestabilnosti, Sudan je
danas jedna od zemalja koja bilježi najbrži gospodarski rast na svijetu, te je
član brojnih međunarodnih organizacija.
Težak položaj kršćana
Kao što smo rekli, od proglašenja neovisnosti Južnoga Sudana, prije četiri
godine, položaj onih kršćana koji su ostali u Sudanu sve je teži. Prema
izvješću zaklade Pro Oriente, kršćani
su u toj zemlji izloženi sve većoj represiji: uhićivani su, strani se kršćanski
djelatnici protjeruju, a tisak zapljenjuje. Vlada u Khartoumu otvoreno je dala
do znanja da se više neće izdavati građevne dozvole za nove crkve i pastoralne
objekte. Policija ima slobodu bez dokaza pretraživati crkvena zdanja, dok je
sudanska tajna služba pooštrila svoju potragu za obraćenicima na kršćanstvo,
osobito na području gorja Nuba gdje djeluje separatistički pokret.
Sudanski predsjednik Al-Bashir je više puta jasno rekao kako želi da Sudan
bude islamska zemlja u kojoj više ne bi bilo mjesta za jednakopravnost drugih
vjerskih zajednica.
Što nakon
stvaranja Južnog Sudana?
Može se reći kako su se kršćani u Južnom Sudanu
spasili od problema koji su dolazili sa sjevera, međutim skoro dva milijuna
kršćana se sada nalaze kao manjina u većinski muslimanskoj zemlji Sudanu. Nakon
secesije napadi na kršćane pojedince prerasli su u sustavne napade na skupine
kršćana i institucije kao što su razne udruge, Caritasi te misionarska
središta.
Odmah poslije proglašenja neovisnosti juga gorjelo
je nekoliko crkava u glavnom gradu Sudana, a došlo je i do vala iseljavanja u
Južni Sudan.
Vladini službenici, političari i muslimanski vođe
često daju izjave koje nagovještavaju sve veću netoleranciju prema onima što su
ostali. Primjerice, Amar Saleh,
predsjedavajući Islamskog centra u Kartumu, kritizirao je vladu što nije
poduzela odlučne akcije protiv kršćana kojima je dopušteno da, prema njegovim
riječima, „drsko djeluju u Sudanu“.
Mnogi kršćani se istjeruju silom i oduzima im se
imovina, pogotovo u nestabilnim pokrajinama. Zabilježeni su i slučajevi
oduzimanja crkvene imovine, pa i samih crkava. Mnogi se kršćani osjećaju
građanima drugog reda te su pod velikim pritiskom da prijeđu na islam.
Može se reći kako je crkvena sloboda veoma
ograničena, a održavanje bogoslužja na otvorenom okarakterizirano je kroz razne
zakone kao „kriminalni čin“. Usprkos svemu, samo u glavnom gradu je još uvijek
oko 300 000 kršćana.
Čini se kako se istina o Sudanu teško probija do
svjetskih medija jer postoji percepcija kako je sudanski problem riješen
stvaranjem nove države na jugu. Ipak predstoji teška pravna borba za kršćanske
zajednice na sjeveru. Upoznavanje s problemom je najmanje što možemo učiniti.
Prema analizama američke udruge Opendoors, Sudan je šesta zemlja na
svijetu po težini proganjanja kršćana što je skoro i institucionalizirano. Razina
progona je ekstremna, a izvor su islamski fundamentalizam, režim/vlada te
bombardiranja separatističke pokrajine u kojima ginu nevini ljudi među kojima
su i kršćani.
Pučanstvo
Prema popisu pučanstva iz 2008., u Sudanu živi
30 894 000 ljudi, a prema procjeni iz 2012.,
36 798 000. Stanovnici su pripadnici različitih naroda: sudanski Crnci
(52%), Arapi (39%) te Hamiti (Beja, Dinka, Nuba) i drugi (9%). Po vjeri su
muslimani suniti (68,4%), kršćani (18,3%; od toga katolici 9,5%, protestanti i
anglikanci 8,8% i dr.), pripadnici različitih autohtonih religija (10,8%) i ostali
(2,5%). Natalitet iznosi 37,0‰ (2009; svjetski prosjek je 20,3‰), mortalitet
12,0‰ (2009; svjetski prosjek je 8,5). Očekivano trajanje života iznosi 52,5
godina za muškarce, odnosno 54,9 godina za žene. U poljoprivredi i šumarstvu
zaposleno je 67,4% stanovnika, u rudarstvu, industriji, građevinarstvu i u
uslužnim djelatnostima 42,6% stanovnika.
Osuđena na smrt pa pomilovana
Mlada Sudanka Mariam
Yahije je sredinom 2014. ujedinila svijet u osudama pravnog sustava Sudana
koji za otpadništvo od islama predviđa smrtnu kaznu. Sudac je 15. svibnja od
Mariam Yahije Ibrahim zatražio da se odrekne svoje kršćanske vjere i vrati na
islam. Mariamin je otac musliman, a ona je osuđena u skladu s islamskim zakonom
koji je u Sudanu na snazi od 1983.
„Dali smo vam tri dana da se odreknete svoje
vjere, ali ste inzistirali da se ne vratite na islam. Osuđujem vas na smrtnu
kaznu vješanjem“, kazao je sudac Abas
Muhamed Al-Kalifa mladoj ženi u sudnici. Prije presude muslimanski vjerski
vođa ju je uzalud nastojao uvjeriti da se vrati na islam, no ona je sucu mirno
odgovorila: „Kršćanka sam i nikad se nisam preobratila.“
Mariam Yahije Ibrahim, udana za kršćanina iz
Južnoga Sudana, tada je osuđena i na 100 udaraca bičem zbog „preljuba“. Prema
sudanskoj interpretaciji islamskog zakona, muslimanka se ne smije udati za
nemuslimana te se takav brak tipa smatra „preljubom“.
Presuda je izazvala oštre kritike međunarodne
zajednice. „Oštro osuđujemo presudu i od sudanske vlade tražimo poštivanje
obveza u skladu s Međunarodnim zakonom o zaštiti prava čovjeka“, priopćila je
tada glasnogovornica Vijeća nacionalne sigurnosti Bijele kuće Caitlin Hayden osudivši „sustavno,
flagrantno i neprestano kršenje slobode vjeroispovijesti“ u Sudanu. Zbog
međunarodnog pritiska smrtna kazna je ukinuta.
Nema komentara:
Objavi komentar