Prof. Rebić
rođen je 1937. u Klenovcu Humskom na Sutli. Studirao je u Zagrebu te na filozofskom
i teološkom fakultetu Papinskog sveučilišta Gregoriana
u Rimu.
Od 1968. profesor je biblijskih znanosti i orijentalnih jezika (hebrejski, arapski i sirsko-aramejski jezik) na Katoličkome bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Osim na fakultetu, djelovao je i u izdavačkoj kući Kršćanska sadašnjost kao urednik biblijskih izdanja. Odlikovan je visokim odlikovanjima predsjednika Republike i Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Član je Društva hrvatskih književnih prevoditelja, Društva umjetnika Hrvatske, redoviti član Papinske međunarodne marijanske akademije u Rimu i Židovskog kulturnog društva Šalom Freiberger u Zagrebu. Od 1991. do 1996. bio je predstojnik Vladina ureda za prognanike i izbjeglice, a ministar u Vladi RH tijekom 1995. Objavio je veći broj knjiga, uredio znatan broj zbornika, autor je mnoštva znanstvenih radova, a bavi se i prevoditeljskim radom. S njim smo razgovarali o značenju svetkovine Uznesenja BDM-a, Marijinoj zadaći u spasenju svijeta, proglašenju dogme o Uznesenju, ali i o poslanju Crkve danas…
Od 1968. profesor je biblijskih znanosti i orijentalnih jezika (hebrejski, arapski i sirsko-aramejski jezik) na Katoličkome bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Osim na fakultetu, djelovao je i u izdavačkoj kući Kršćanska sadašnjost kao urednik biblijskih izdanja. Odlikovan je visokim odlikovanjima predsjednika Republike i Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti. Član je Društva hrvatskih književnih prevoditelja, Društva umjetnika Hrvatske, redoviti član Papinske međunarodne marijanske akademije u Rimu i Židovskog kulturnog društva Šalom Freiberger u Zagrebu. Od 1991. do 1996. bio je predstojnik Vladina ureda za prognanike i izbjeglice, a ministar u Vladi RH tijekom 1995. Objavio je veći broj knjiga, uredio znatan broj zbornika, autor je mnoštva znanstvenih radova, a bavi se i prevoditeljskim radom. S njim smo razgovarali o značenju svetkovine Uznesenja BDM-a, Marijinoj zadaći u spasenju svijeta, proglašenju dogme o Uznesenju, ali i o poslanju Crkve danas…
Poštovani prof. Rebić, započnimo razgovor u duhu
blagdanskog ozračja. Svake godine 15. kolovoza diljem Crkve u Hrvata i sveopće
Crkve slavi se svetkovina Uznesenja BDM-a. Recite nam što je njezin sadržaj?
Na Veliku Gospu mi
kršćanski vjernici, a osobito mi katolici slavimo kršćansku vjersku istinu da
je Blažena Djevica Marija tijelom i dušom uznesena u nebesku slavu. Premda
biblijski kanonski tekstovi ne spominju taj događaj, crkvena je predaja na
temelju liturgije, apokrifa i legendi teološki doradila nauk o Marijinu
uznesenju na nebo. Razlog uznesenja je Marijino bogomaterinstvo i uloga koju je
imala u djelu spasenja, povezana sa svojim Sinom Isusom. Katolička crkva je to
vjerovanje potvrdila kao svoju dogmu; proglasio ju je papa Pio XII. 1950., a potvrdio Drugi vatikanski koncil. Svetkovina tog događaja slavila se na Istoku
od VI. stoljeća (Uspenije), a potom je preuzeta i na Zapadu (Uznesenje
u nebo). Bizantska ikonografija prikazuje Mariju kako spava na postelji,
a Krist odnosi na nebo njezinu dušu, dok zapadna ikonografija već u VII. i VIII.
stoljeću naglašava Uznesenje Blažene Djevice Marije i dušom i tijelom na
nebo. Marijine su svetkovine optimistički blagdani. U njima doživljavamo
otajstvo našeg otkupljenja. Na svetkovinu Marijina Uznesenja izražavamo svoju
vjeru da nećemo u smrti pasti u bezdan, nego u majčinsko krilo Božje. U smrti
neće samo naša duša doći k Bogu, nego mi kao cjelovita, konkretna osoba,
cjeloviti ljudi s tijelom i dušom. Naravno, ovo propadljivo tijelo će
istrunuti. Međutim, naša će osoba, koja se kroz ovo tijelo izražava i očituje,
biti uzeta u Božju slavu. Na blagdan Velike Gospe slavimo dostojanstvo svojeg
tijela. U našem tijelu, koje će u smrti biti preobraženo u lik proslavljenog
tijela Kristova (Fil 3,21), već sada želi zasvijetliti Božja slava. Naše je
tijelo mjesto Božjeg iskustva i susreta s Bogom. Božju ljubav možemo iskusiti
samo preko svojeg tijela time što omogućujemo Bogu da nas on dodirne i zagrli u
svojem stvaranju, time što u euharistiji u sebe uzimamo tijelo i krv Kristovu.
Tijelo i krv Kristova su utjelovljena ljubav Božja koja želi prožeti naše tijelo.
Blagdan Marijina Uznesenja na nebo želi nas osloboditi od napasti da zamrzimo
svoje tijelo. Naše je tijelo monstranca koja u sebi nosi Isusovo tijelo koje
odražava slavu Božju.
Odakle, zapravo, naziv Velika Gospa?
Naziv Velika Gospa potječe od sv. Stjepana, prvog ugarskog kralja,
velikog štovatelja Blažene Djevice Marije. Kralj Stjepan je sve crkve koje je
dao graditi posvećivao Uznesenju Marijinu u nebo, i sebe proglasio zaštitnikom
tih marijanskih crkava. Isto je činio i sv.
Ladislav. Odatle je već stara zagrebačka katedrala bila posvećena Uznesenju
Marijinu (1092.), a zaštitnicima su joj bili sv. Stjepan i sv. Ladislav. Zato
se svetoga Stjepana uvelike častilo u zagrebačkoj katedrali (A.G. Matoš i M.
Krleža »Na kraljevo«). Mađarski je narod Gospu nazivao svojom Velikom Gospom,
Velikom Majkom i Velikom zaštitnicom (Magna Patrona). Hrvatski je narod
prihvatio taj naziv za Mariju i raširio ga u svojoj marijanskoj pobožnosti. Stanoviti
utjecaj na nastanak tog naziva za Mariju mogao bi u drevnom rimskom kršćanstvu imati
naziv staroanatolijske i frigijske božice Kibele, čiji je kult već u I.
stoljeću prije Krista bio u Rimu nazočan. Na Palatinu je postojao hram božice
Kibele i kult njoj u čast se duboko doimao rimskog puka.
Što danas vjernicima predstavlja Velika Gospa?
Vrijeme je odmora, jesu li Hrvati zapostavili ovu svetkovinu?
Premda
svetkovina Velike Gospe pada u vrijeme velikih ljetnih odmora kada cijelo
pučanstvo kreće prema mjestima odmaranja, u tom kretanju prema odmaranju ima
mjesta i kretanja pobožnog puka prema Gospi u njezina svetišta. Mnogima su
takva putovanja, hodočašća koja su trajala po nekoliko sati, bila u prošlosti
jedini veći izlet izvan njihova doma, a nekima je još i danas hodočašće u Marijina
svetišta, u naša hrvatska marijanska svetišta i u inozemna marijanska svetišta (Lurd,
Fatima, Maria-Zell, Čenstohova) jedini veći izlet. Na taj blagdan svetišta Marijina su prepuna
pobožnih vjernika i onih domaćih koji su ostali kod kuće i gostiju koji su
došli izdaleka na odmor. Gospa Sinjska u tom je pogledu izvrstan primjer,
osobito za katolike u južnoj Hrvatskoj - Split i šira okolica. Marija Bistrica,
Trsat i svetišta u Bosni i Hercegovini na taj blagdan svjedoče o izvanredno velikom
broju katoličkih hodočasnika. Oni po vrućini, a katkad i po kiši pješice
prevaljuju duge putove da dođu do Velike Majke, do Velike Gospe, da je slave i
da je mole za posredovanje kod njezina Sina i po Sinu kod Boga Oca sviju nas.
Koja je zadaća BDM-a u poretku spasenja svijeta, i
kakav je njezin odnos s Crkvom?
Možda bi
najbolji odgovor na to pitanje bio izmoliti s pozornošću Lauretanske litanije.
One se sastoje od niza počasnih marijanskih naslova, slika, preuzetih uglavnom
iz Svetoga pisma. Prvi latinski oblik takvih litanija nastaje u XII.
stoljeću i razvija se tijekom povijesti proširujući niz takvih naziva.
Lauretanske su litanije nastale u Loretu u doba baroka (1531.). One su odraz
visoke crkvene mariološke teologije i razvijene pučke pobožnosti. U njima je
Marija nazvana Majka Božja, Sveta Djevica, Djevica nad djevicama, Majka
Kristova, Majka Crkve, Posrednica milosti, Utjeha žalosnih, Pomoćnica kršćana, Utočite
grješnika, Kraljica svetaca, Kraljica anđela, Kraljica apostola, Kraljica mučenika
...
Ovi naslovi
izvrsno ocrtavaju ulogu Blažene Djevice Marije u povijesti spasenja i o njezinu
odnosu prema Crkvi. I svi se ovi naslovi temelje na Svetom pismu Novoga zavjeta
(a neke slike o Mariji i iz Staroga zavjeta).
Novi zavjet
prikazuje Mariju kao običnu ženu u konkretnom životu svakoga dana, prikazuje ju
kao zaručnicu koja postaje majkom, kao osobu koja posjećuje svoju rođakinju,
hodočasti u Jeruzalemski hram, na svadbi je u Kani Galilejskoj gdje je posreduje
za ljude u nevolji, uključena je u Apostolski zbor kao izvrsna članica. Ona je
žena koja zna razmišljati, govoriti, slušati, poduzimati inicijative, plakati,
radovati se ...
Veću ulogu i
značenje Djevice opisuju Luka i Ivan. Luka je u prizorima navještenja,
rođenja i djetinjstva Isusova dao Mariji pravo značenje i njezino mjesto u
otkupiteljskom djelu Isusovu. Marija u odnosu na Isusa ima posebno mjesto koje
nema nijedan drugi član Crkve. U njoj vidimo otajstvo Crkve, ona spremno prima
riječ Božju: »Neka mi bude tvojoj riječi!« (Lk 1,38). U Navještenju je sam Bog
osobno posredovao u povijest. Bog Djevicu zove na suradnju. Riječ je Božja u
njezinu majčinskom krilu postala čovjekom u Isusu iz Nazareta. Ivan, pak, isto
to i teološki još snažnije opisuje u prizoru svadbe u Kani Galilejskoj i u posljednjem
Marijinom susretu s Isusom podno križa: stajala je pod križem Isusovim, gdje ju je Isus preko
Ivana svima nama dao za majku, a nas za njezine sinove.
Iz Novoga
zavjeta odražava se način kako su prvi Isusovi sljedbenici štovali Mariju,
Majku Isusovu: Marija je otvorena za Kraljevstvo Božje, prihvaća u punini
Isusov život i putuje s njime kroz život u zajedništvu s Duhom Svetim po kojemu
je začela sina Isusa.
Sve je to bila
klica iz koje je nikla teologija o Mariji, razmišljanje u vjeri o ulozi Marije
u Crkvi. To su potom od II. do X. stoljeća crkveni Oci razvili u teološku
sintezu o Mariji, dali početke mariologije koja se bogato razvijala u doba
skolastike (XI. – XVI. st.). A crkveni su koncili - Efeški, Kalcedonski i Carigradski
od IV. do VIII. stoljeća potvrdili taj nauk o Mariji i tako utemeljili
katoličku mariologiju kojoj su i kasniji teolozi i koncili dali svoj doprinos.
Već na Efeškom koncilu Marija biva proglašena
Bogorodicom. Kako je došlo do toga da je jedan koncil, koji se nije bavio BDM-om,
završio s takvom formulacijom čiji se ključni dio odnosi na nju?
Kao što sam vam
odgovarajući na prethodno pitanje spomenuo, rani su crkveni pisci, crkveni oci,
kao teolozi razvijali nauk o Mariji. Taj je razvoj sadržavao pravovjerne
poglede na Isusa i Mariju, ali i drukčije poglede koji su bili katoličkoj
tradiciji strani (gnostici, doketi, ebioniti, Arije, Nestorije, Eutih i drugi). Kada je Konstantin Veliki proglasio kršćanstvo dopuštenom
religijom, onda su se uz carevu pomoć biskupi cijele Crkve sastajali na općim
crkvenim saborima (koncilima) i suglasno stvarali zaključke, crkveni nauk koji
je bio u skladu s katoličkom tradicijom, proglašavali dogmama.
Efeški koncil
(431.) sazvan je da se razriješi pitanje nestorijanstva i pelagijanstva.
Zaključeno je da je Marija, Isusova Majka, Majka sina ljudskog i sina Božjega,
prava Majka Božja (thetokos). Nestorije je naučavao da su ljudska i
božanska bit u Isusu podijeljene, tako da bi u njemu postojale dvije osobe:
čovjek Isus Krist i božanski Logos, druga osoba Presvetoga Trojstva. Po tome,
Marija ne bi bila Bogorodica, nego samo Kristorodica. Koncil je
zaključio da je pravovjerni nauk Katoličke crkve da je u Bogu jedna narav,
a tri osobe, i da je stoga Isus Krist Sin Božji, istobitan s Ocem,
dionik božanske naravi, ali je kao čovjek ljudska osoba i da stoga Blaženoj
Djevici Mariji pripada naziv Bogorodica jer je rodila, ne samo Isusa kao
čovjeka, nego i kao Sina Božjega, to jest takvoga koji je dionik božanske
naravi.
Papa Pio XII. je 1950. proglasio dogmu o uznesenju
BDM-a na nebo. Koje je značenje tog događaja i zašto „tako kasno“? Vi ste tada
bili dječak, imali ste, ako se ne varam, 13 godina. Sjećate li se tog vremena?
Da, papa Pio
XII. je 1950. proglasio dogmom istinu da je Blažena Djevica Marija završivši
tijek svojeg zemaljskog života bila ''tijelom i dušom uznesena u nebesku
slavu''. Ovu istinu moraju svi katolički vjernici prihvatiti i vjerovati.
Proglas ove dogme bila je dotad jedina prilika kad je Rimski biskup kao vrhovni
učitelj i pastir svih kršćana ostvario karizmu nepogrješivosti. Ja sam te
godine, na Svi Svete, imao 13 godina. Bio sam 2. razred Nadbiskupske klasične
gimnazije u Zagrebu. Dobro se sjećam tog dana: magistar nas je pozvao na
molitvu za Rimskog biskupa, papu Pija XII., zvonila su sva zvona, slavili smo
svečanu misu na čast Blaženoj Djevici Mariji u nebesku slavu uznesenoj. Bili
ozareni neobičnom radošću!
Objasnite nam riječi kako je Marija „tijelom i
dušom uznesena na nebo“?
Izraz »Marija je
tijelom i dušom uznesena u nebesku
slavu«, znači: Marija je proslavljena kao cijela i potpuna osoba, i
njezino tijelo i njezina duša. Ona je došla do pune svoje slave
koju joj je Bog podario. Ona je čovjek u kojem je Bog postigao svoj cilj koji
je smislio za čovjeka kojega je stvorio na svoju sliku i priliku. Ona je u sada
u savršenu stanju gledanja Boga licem u lice. Ona je u slavi Trojstvenoga Boga,
Boga Oca-Sina-Duha Svetoga.
Izraz »tijelo«
ima dvostruko značenje: fizičko tijelo
– tijelo kojim živimo i djelujemo u fizičkom prostoru i kojim jedni s drugima
općimo – i metafizičko, produhovljeno tijelo – tijelo koje više
nije vezano uz fizički prostor, nego je potpunoma duhovno. U Božji svijet
čovjek može ući samo svojim produhovljenim tijelom koje više ne podliježe
fizičkim zakonima i uvjetima. O uskrsnom tijelu bilo je postavljeno pitanje
vrlo rano, već u Korintskoj kršćanskoj zajednici pedesetih godina prvoga stoljeća
po Kr. Apostol Pavao piše: »Ali reći će netko: 'Kako uskršavaju mrtvi? I s
kakvim li će tijelom doći?' On odgovara:'
Bezumniče! Što siješ, ne oživljuje ako ne umre. I što siješ, ne siješ
tijelo buduće, već golo zrno ...« (1 Kor 15, 35). Pavao pokušava na to pitanje
odgovoriti razumno pa se pritom služi slikom sjemena koje biva bačeno u zemlju
i iz njega izraste biljka. Prema Pavlu, »ovo raspadljivo treba da se obuče u
neraspadljivost, i ovo smrtno treba da se obuče u besmrtnost« (1 Kor 15, 44) i
tek onda može baštiniti Kraljevstvo Božje, to jest ući u božanski svijet. Jer »tijelo
i krv ne mogu baštiniti Kraljevstva Božjega i raspadljivost ne baštini
neraspadljivost« (1 Kor 15, 50). Uskrslo tijelo nije jednako ovom materijalnom
tijelu, nego je nadnaravno i produhovljeno. Spada u nadnaravni, Božji svijet.
Ono nije proizvod prirodne evolucije, nego plod Božjeg stvoriteljskog zahvata.
Ono spada u eshatološku stvarnost, u novo stvaranje, kojim Bog obećava stvoriti
novo nebo i novu zemlju (Otk 21).
Da bi fizičko,
materijalno tijelo moglo postati metafizičko, duhovno, nadnaravno, ono mora doživjeti preobrazbu. A
ta preobrazba je djelo Božje čudotvorne moći, veličanstveno čudo i nije plod
prirodnih, odnosno fizičkih zakona.
Dakle, kad
govorimo o proslavljenju čovjekovu, onda želimo istaknuti da se radi o cjelovitu čovjeku, ne samo o njegovoj
duši, nego i o njegovu tijelu. Nije ta vjera u proslavljenje tijela nešto
nesuvremeno. Naprotiv, vrlo suvremeno. Danas doživljavamo obožavanje ljudskog
tijela u krivom smislu, štovanje ljudskog tijela kao idola. S druge strane
doživljavamo isto tako strašan prezir tijela (koncentracijski logori, plinske
komore, silovanja, prostitucija). Tu onda nastupa kršćanska misao o
preobraženome tijelu kao utješna poruka. Tijelo ima neizmjernu vrijednost u
Božjim očima. »I Bog će otrt svaku suzu s očiju te smrti više neće biti,
ni tuge, ni jauka, ni boli više neće biti jer – prijašnje uminu« (Otk 21, 4).
Time smo stigli
do daljnjega razmišljanja o istini uznesenja Marijina. S Kristom je, naime,
nadošla, ne samo punina vremena, nego
i eshatološki kraj vremena. Uskrsnuće
je Isusovo od mrtvih prvi čin uskrsnuća svih vjernih mrtvih na kraju povijesti
čovječanstva. Eshatološko vrijeme ne dolazi u jednom trenu, nego se proteže
kroz tisućljeća kao što se i stvaranje protezalo kroz tisućljeća. Marijino
uznesenje u nebesku slavu Božju je eshatološki
i egzemplarni čin: na jednom
stvorenju Bog je htio pokazati i potvrditi što on namjerava učiniti sa svim
ljudima: silom Kristovom dovesti sve ljude do punine otkupljenja, do tjelesnog
uskrsnuća i proslavljenja u Božjoj slavi: «Dakle, je li tko u Kristu, nov je
stvor. Staro uminu, novo, gle, nasta!» (2 Kor 5, 17).
Proglašenje
dogme uznesenja Marijina u nebesku slavu bio je nadahnuti, proročanski čin koji
je ukazao na to da se čovječanstvo nalazi na kraju svoje povijesti, u
eshatološkom vremenu. Na nebu zalazećeg sunca pojavljuje se velik znak, Žena
odjevena suncem, ali i Zmaj velik, ognjen, sa sedam glava i deset rogova i
Lažni prorok, i nasta strašan boj (Otk 12–16). Nije li time označeno naše
vrijeme, vrijeme apsolutističkih diktatura, užasnih ratova i strašnih zločina
protiv prirode i protiv čovječnosti? Označeno je i vrijeme Europske unije koja
je za sebe uzela kao simbol zastavu
nebeskog plavetnila s dvanaest zvijezda iz Knjige otkrivenja.
Hrvatski narod, može se reći, oduvijek štuje BDM.
Što to znači za njegovu vjeru?
To znači da je
vjera hrvatskog naroda potpuna, cjelovita, neokrnjena u svojemu sadržaju.
Hrvatski narod kao katolički narod vjeruje i štuje sve što vjeruje i vjerovati
uči Katolička crkva.
Znamo se dičiti kako su Hrvati najmarijanskiji
narod. Je li to baš tako i možete li nam kazati koji su to narodi koji također
štuju i cijene BDM kao Hrvati, a možda i više?
Hrvatski je narod
velikim dijelom marijanski usmjeren. Štuje Gospu ikreno i nepatvoreno. Utječe
se njoj kao svojoj Majci, zagovornici i posrednici milosti. Moli joj se,
hodočasti u njezina svetišta, moli krunicu, i druge marijanske molitve. No, on
nije u tom pogledu jedini takav marijanski narod. Ima i drugih naroda koji su
jednako tako kao i Hrvati marijanski usmjereni. Imaju svoja velika marijanska
svetišta u koja rado hodočaste, rado pjevaju pjesme Mariji i njoj posvećuju
svoje živote: Zaragoza u Španjolskoj, Lurd u Francuskoj, Loreto u Italiji,
Maria Zell u u Štajerskoj (Austrija), Čenstohova u Poljskoj, Fatima u Portugalu
i tako dalje.
Jedan od prijelomnih trenutaka u cijeloj povijesti
Crkve bio je Milanski edikt čijih 1700 godina obilježavamo ove godine. Njime su
kršćani dobili slobodu te se počela oblikovati kršćanska civilizacija. Koliko je
taj događaj utjecao na odnos prema Mariji?
Događaj
Konstantinova proglašenja kršćanstva »dopuštenom religijom« imao je veliko
značenje za kult Blažene Djevice Marije. Kršćansko štovanje Marije, Isusove
Majke, posve je istisnulo štovanje božica rimske i grčke religije (Afrodita -
Venera, Dijana, Minerva, Kibela, Vesta i druge božice). Sjetimo se da je središte
štovanja Afrodite bio grad Efez. Upravo je u tom gradu Marija posve istisnula
kult božice Afrodite. Marija je pobijedila Afroditu! U tom je gradu 431. Marija
proglašena Bogorodicom.
Uskoro je, sredinom
IV. stoljeća, u Rimu izgrađena veličanstvena bazilika Svete Marije Velike,
antička katolička bazilika građena u starokatoličkom stilu na Eskvilinu, na
jednome od sedam rimskih brežuljaka.
Za svetkovinu Uznesenja BDM-a, koja je vaša poruka
za kraj ovog razgovora?
Naglašavajući da
je Marija bila uzeta u nebesku slavu, Crkva ističe da
je Marijino uznesenje drukčije nego Isusovo uzašašće na nebo. Isus je uzašao u
nebesku slavu, a Marija je bila uzeta na
nebo: nju je u nebesku slavu uzeo Bog imajući u vidu njezine zasluge u odnosu
na njegova Jedinorođena Sina. Naglašavajući da je Marija bila uzeta u
nebesku slavu, umjesto u nebo, Crkva želi izbjeći jednu vrlo čestu
zabunu među vjernicima. Naime, Marija nije uzeta u nebo kao neki prostor
iznad zemljine kugle, u prostor u koji polijeću astronauti. Marija je bila
uzeta »u nebesku slavu«, u »Božju slavu«. Izraz »nebo« je biblijsko-teološki
pojam za nadnaravni Božji svijet, svijet koji nema prostornih i fizičkih
dimenzija, nego je svijet Božjega Duha i svih bića koja su čisti duh i koja
nemaju tijela. To nebo je svugdje gdje je Bog prisutan, gdje je on na djelu.
Nebo je savršeno stanje čovjekova bitka, savršeno i potpuno dovršenje ljudskoga
bitka u Bogu i s Bogom. Upravo je zato Pio XII. u definiciji o uznesenju
Marijinu na nebo uporabio sintagmu »uznesena u nebesku slavu«.
U ovoj svetkovini Uznesenja gledamo u Mariju. Ona nas otvara nadi,
budućnosti punoj radosti i uči nas putu kojim nam je ići da bismo stigli gdje
je Ona. Uči nas prihvatiti u vjeri njezina Sina, ne izgubiti nikada
prijateljstvo s Njime, dopustiti da nas rasvijetli i vodi njegova riječ,
slijediti ga svaki dan, čak i u trenutcima kada osjećamo da naši križevi
postaju teški. Marija nam pokazuje sjajnom jasnoćom da smo na putu prema našem
zajedništvu radosti i mira s Bogom.
Nema komentara:
Objavi komentar