Neki će ljudi reći da svako mjesto, grad pa i država i kontinent imaju svoje jedinstvene mirise. Oni mogu biti prirodni ili nastati ljudskim djelovanjem. Mnogi se ne primijete jer su ljudi naviknuli na njih dok su drugi itekako zamjetni. Jedan od takvih ekstremnih primjera gradova koji imaju jedinstven miris jest Maglaj.
Vozači
koji idu jednom od najprometnijih prometnica u BiH Bosanski Brod – Sarajevo - Mostar,
popularni M-17, nerijetko su iznenađeni vrlo neugodnim mirisom koji ih
zapuhne dok prolaze kroz Maglaj pa se s razlogom odmah zanimaju: „Što je to?“ U
šali će pitati: „Kisele li sve Maglajlije istovremeno kupus?“ Oni ozbiljniji će
reći da je dobro što se osjeti taj miris jer je to znak da radi Natron.
No, ovaj grad nije samo poznat po toj tvornici papira, u njemu se i nalaze
tvrđava te prvo svetište Crkve u Hrvata posvećeno sv. Leopoldu Bogdanu Mandiću.
Općina
Maglaj je danas jedna od 12 općina Zeničko-dobojskog kantona. Grad Maglaj je
smješten uz rijeku Bosnu 125 km sjeverno od Sarajeva i kroz njega, osim
magistralne ceste M-17, prolazi pruga Ploče – Sarajevo – Doboj - Bosanski
Šamac. Na prostoru maglajske općine do 1991. živjele su oko 43.000 stanovnika.
Tijekom posljednjeg rata taj kraj je pretrpio ogromna razaranja, ali danas
ponovno postaje ono što je nekoć bio: mjesto u kojem domaći ljudi rado žive i
tu ostaju, u koje rado dolaze turisti, investitori, poslovni ljudi, kulturni
radnici...
„Grad magle“ - jedan od najstarijih gradova u BiH
Gledajući
u povijesne knjige može se zaključiti kako je Maglaj jedan od najstarijih
gradova u BiH koji je i danas naseljen. Vrijeme njegova stvaranja može se samo
naslućivati jer su točni tragovi iščezli. U povelji kralja Sigismunda
grad Maglaj se prvi put spominje 18. rujna 1408. rečenicom „sub castro nostro
Maglay“ – „pod našim gradom Maglajom“. Iako ima spomena o Maglaju desetcima
godina prije, to je službeni zabilježeni datum kad se može tvrditi da je
postojao grad.
Je li
tada postojala crkva u njemu, može se samo nagađati. Možda je grad pripadao
starodrevnoj župi Usora ili samostanu u Vranduku. O tome se može raspravljati
jer nema točnih podataka kao u slučaju iz 1623. kada se u jednom izvješću
navodi kako Maglaj pripada samostanu u Kreševu. Također se donosi podatak o 400
krizmanih osoba u gradu i okolici.
Kako je
Maglaj dobio ime, također ostaje nepoznanica. Prema nekim teorijama grad,
odnosno tvrđava, ranije se zvao Stražba, ali kako je mjesto bilo često u gustoj
magli koja se tu zadržavala, nazvan je sadašnji imenom.
Službeni osnutak župe
U 17. stoljeću se može naći još dosta pisanih spomena
postojanja katolika u Maglaju. Poslije prodora Eugena Savojskog u Bosnu
1697. katolička zajednica u ovom gradu se gubi iz pisanih tragova. To je
posljedica povlačenja katoličkog življa s vojvodom Eugenom zbog straha od
osvete.
Skoro 300 godina maglajski katolici pripadaju
teritorijalno okolnim župama ili samostanima.
Dolaskom Austro-Ugarske jedna vojna baraka službeno
postaje mjestom bogoslužja u Maglaju, a nju 1919. mijenja zidana crkva
posvećena sv. Anti Padovanskom. Ta crkva je bila filijala župe Radunice oko
koje su se okupljali katolici, domicilno stanovništvo, ali i oni doseljeni „trbuhom
za kruhom“.
Zanimalo nas je kako danas žive tamošnji Hrvati, stoga
smo o osnutku župe, današnjem životu maglajskih katolika te svetištu sv.
Leopolda Mandića razgovarali sa župnikom vlč. Jakovom Filipovićem.
On nam je rekao da je župa Maglaj službeno osnovana 1970.
U jesen 1976. srušena je stara i već dotrajala crkva sv. Ante, a gradnja nove
započinje sljedeće godine na proljeće. Dvije godine kasnije, 17. lipnja 1979.,
pred veličanstvenim mnoštvom vjernika svečano je otvoreno svetište koje je
blagoslovio pokojni nadbiskup Marko Jozinović.
Bila je to prva crkva u Hrvata koja je podignuta u čast
hrvatskom blaženiku i svecu iz, bokokotorskog Zaljeva svetaca, sv. Leopoldu
Bogdanu Mandiću.
Godine 1980. uređen je trg oko svetišta te Leopoldov
vrt iza župnog ureda. Graditelj crkve i svetišta bio je vlč. Anto
Baković, veoma
poduzetni svećenik koji je za to doba napravio izvrstan posao te uveo neke od, do
tada nepojmljivih, izvedbi, npr. podno grijanje u crkvi.
Vjerski život u svetištu
Maglajska župa je prije rata
imala oko 1.200 vjernika, a danas taj broj iznosi oko 620 duša u dvjestotinjak
obitelji. Pripadaju joj naselja: Komšići, Liješnica, Novakovići, Tomići,
Fojnica, dio Čustog Brda te sam grad Maglaj u kojem ima 70-ak Hrvata katolika.
Župa ima pet grobalja od koji je jedno u samom gradu. Prema riječima vlč.
Jakova, realnija prijeratna brojka župljana bi bila oko 1.000 jer je dio kuća
iz naselja koja su pripala župi Maglaj ostao u teritoriju okolnih župa.
„Župa živi standardno. Uhodani ritam srijeda i
nedjelja. Srijedom imamo zavjetne mise koje idu još od Bakovićeva vremena. U 11
sati imamo misu s propovijedi na koju dolaze hodočasnici iz Žepačkog i Usorskog
dekanata. Nikad se ne može predvidjeti tko će doći na misu, ali uvijek se vide
novi hodočasnici te bude oko 120 ljudi. Uglavnom su na misi srijedom ljudi 'sa
strane', hodočasnici i prolaznici kroz grad. Međutim, imamo i ljude koji non-stop dolaze. Prije sv. mise uvijek je
prigoda za sv. ispovijed u sobici koja je kopija Leopoldove ispovjedaonice iz
Padove. Ispovijedi su lijepe, nestandardne... Valjda ljudi dođu s tom nakanom i
uz ambijent ispovijedi budu dobre. Poslije mise organiziramo molitvu sv.
Leopoldu. To je standardni oblik pobožnosti kojeg imamo u župi“, rekao je vlč.
Jakov napominjući da je mnogim hodočasnicima koji prolaze kroz Maglaj zavjetna
misa ili prekasno ili prerano tako da dođu samo oni koji ciljano žele slaviti
sv. misu u svetištu sv. Leopolda.
Česti
su hodočasnici iz: Slavonskog Broda, Osijeka i Zagreba. Župnik je primijetio da
su češći hodočasnici iz Hrvatske nego iz Vrhbosanske nadbiskupije. Zašto je to
tako, ne zna.
Možda
je zbog blizine, pomislili smo: što je na dohvat ruke, nije tako privlačno.
Prema riječima vlč. Jakova, župa
nije „staračka“, iako je prirodni prirast negativan.
„Imamo mladih obitelji,
dvadesetak studenata te srednjoškolaca. Posljednji put smo imali 16 krizmanika.
Župa je vitalna i potpuno uravnotežena kada je riječ o omjeru starih i mladih.
U župi djelujemo časna sestra Marija, moja rođena sestra, Služavka Malog
Isusa i ja. U nedostatku sestara ona je priključena zajednici u Doboju, ali je
ovdje ostala gdje ima svoju kuću i pomaže u pastoralnim aktivnostima. Školski
vjeronauk održavaju vjeroučitelji u dvije filijalne škole, a župni vjeronauk
svećenik i to nedjeljom“, rekao je župnik Filipović.
Župa ima mješoviti zbor koji
probe održava jednom tjedno zbog ekonomičnosti susreta. Veliki problem, kako
kaže župnik, jest odvojenost sela od crkve koja je u gradu. Zbog toga dosta
akcija ne može biti provedeno na vrijeme jer je mnogima prijevoz skup.
Crkva jedina zastupa Hrvate u
Maglaju
Prema župnikovim riječima, nema
problema s većinskim muslimanskim stanovništvom. Muslimani poštuju maglajskog
župnika i svetište, a katolici u gradu nemaju nekih velikih problema.
„Hrvatske stranke nemaju ureda u
Maglaju. Sve od hrvatskoga što postoji u Maglaju jest župa. Ovdje ni HKD Napredak
nema podružnicu. HDZ ima podružnicu za Maglaj, ali u Novom Šeheru. Kažu kako im
je bilo skupo iznajmljivati prostor za ured u Maglaju. Nije im bilo skupo nego
nemaju interesa. Čak i aktivnosti u kojima možemo utjecati da bude bolje
Hrvatima katolicima u Maglaju, mi ne poduzimamo. Ne znamo se nametnuti kako bi
ljudi vidjeli da smo tu. Kroz zastavu hrvatskog naroda mogli smo pokazati da
smo u Maglaju. Nitko je ne bi dirao i ljudi bi se navikli da ovdje ima Hrvata,
kao što mi, kad ulazimo u RS, vidimo zastave i dobrodošlice u taj dio države. U
početku nam je to paralo oči, a sad je to normalno. Još jedan problem je što
hrvatske tvrtke koje otvore ispostave u Maglaju uopće ne zapošljavaju Hrvate“,
napominje župnik i ističe da hrvatska politika nema stava prema Bosni pa tako
ni Maglaju.
Socijalna slika župe
Župa Maglaj ima dva sjemeništarca
u trećem razredu u Travniku te jednog živućeg svećenika koji djeluje u
Dalmaciji.
Socijalna
slika župe Maglaj nije tako loša. Siromaštvo postoji kao i u svakoj drugoj župi
u Vrhbosanskoj nadbiskupiji, ali narod previše ne kuka. Župnik smatra kako je zaista
zanimljivo što se narod nije pretvorio u „kukače“.
„U
drugim sredinama, gdje god se nađeš i sjedneš popričati, ljudi kukaju. Ovdje
nemam dojam da je ovladao pesimizam. Iskreno, nemam pojma kako vežu kraj s
krajem budući da su im male plaće i mirovine. Skromnije žive nego Hrvati u
drugim krajevima. Imam nekoliko samaca kojima je potrebna pomoć. Oni su
registrirani i njima pomažemo po potrebi. Nemamo klasični Caritas koji
dijeli pomoć nego se pokušavamo brinuti za njih. Ciljano tražimo pomoć za one
kojima je nužna, pomognemo ih i obiđemo“, rekao nam je čuvar maglajskog
svetišta komentirajući socijalnu sliku svoje župe.
Svetište s kopijom
sobice-ispovjedaonice sv. Leopolda
Nakon
razgovora o župi i njezinim vjernicima otišli smo se pomoliti sv. Leopoldu.
Njegovo svetište u Maglaju proteže se na dvije etaže u crkvi neobična
pravokutnog oblika iznad čijeg jednog kuta se izdiže zvonik sa satom i trima
zvonima posvećenima: sv. Leopoldu, bl. Katarini
Kosači i sv. Nikoli.
Zdanje se
ističe s 24 prozora visine deset metara koji se pružaju od podnožja gotovo do
vrha crkve. Njihov autor je bio Josip Botteri.
Kipar Marko
Ostoja autor je veličanstvenog reljefa koji prikazuje sv. Leopolda Mandića
na pročelju crkvenog portala s likovima četiriju anđela čuvara. Krstionica svetišta
izvedena je od bračkog kamena, a predstavlja kopiju krstionice hrvatskog kneza Višeslava s prijelaza osmog u
deveto stoljeće.
Ispovjedaonica je zaista posebna.
Nalazi se u tornju i prema svim pojedinostima, dimenzijama i klecalom kopija je
sobice-ispovjedaonice u samostanu sv. Križa u Padovi gdje je sv. Leopold proveo
gotovo 40 godina. „Padovanska“ ispovjedaonica je čudom ostala čitava prigodom
razaranja samostana tijekom II. svjetskog rata pa je lako izvršena
rekonstrukcija za maglajsko svetište. U njoj se također može vidjeti spomen-knjiga
u koju se upisuju hodočasnici i putnici namjernici.
Vrijedno je istaknuti da se u
maglajskom svetištu nalaze i najznačajnije relikvije sv. Leopolda Mandića izvan
Padove – dio kostiju desne ruke sveca, ruke kojom je blagoslivljao.
Još jedna od zanimljivosti u
svetištu jest i slika Gospe Bosanske koja pod svojim plaštem štiti predstavnike
sva tri naroda u BiH. Umjetničko djelo reprezentira činjenicu da se Gospi u
Maglaju mole i muslimani i pravoslavni.
Kako se pobožnost sv. Leopoldu
širila, tako se i broj vjernika hodočasnika povećavao. Rat je, nažalost, u jednom
trenutku usporio taj trend te oštetio svetište duhovno i materijalno. Danas se
uglavnom sve vraća na predratno stanje i kontinuitet i ritam života u svetištu
su stabilni, s trendom rasta broja hodočasnika. Kako smo zaključili boravkom u
ovoj župi, prostor kojim raspolaže svetište uglavnom za sada zadovoljava
potrebe hodočasničkog puka. Lokalne vlasti su relativno dobro, prometnim
znakovima, istaknule postojanje svetišta s uputama za one koji prvi put dolaze te
su preimenovale jednu od glavnih ulica kojima se dolazi do svetišta u ulicu Bl. Ivana Pavla II.
Ako ikada srijedom budete
prolazili kroz Maglaj, zadržite se na slavlju zavjetne sv. mise i pomolite se
ovome hrvatskome svecu.
Nizak čovjek -
velik svetac
Kapucin, ispovjednik, svetac - Leopold
Bogdan Mandić rođen je kao 12. dijete u obitelji Petra Mandića i Dragice
rođ. Carević 12. svibnja 1866. u
gradu što je na ulazu u Zaljev hrvatskih svetaca, Boku Kotorsku, podigao u XIV.
stoljeću bosanski kralj Tvrtko I.
Predci sv. Bogdana starinom su potjecali iz Bosne. Promatrajući nesebično
djelovanje kapucina u svom rodnom gradu, koje su cijenili i tražili ne samo
katolici već i pravoslavci, odlučio je sa 16 godina ući u taj Red. Kako je
kapucinski samostan u tom gradiću u ono doba pripadao Venecijskoj provinciji,
Bogdan je pošao u sjemenište u Udine, obukao redovničko odijelo u Bassanu i
nazvao se fra Leopold. Nakon završenog studija ređen je za svećenika 1890. Bio
je iznimno malen rastom, krhka stasa te je imao govornih teškoća. Bio je poglavar
samostana u Zadru, a neko je vrijeme proveo u Rijeci i Kopru. Nekoliko je
godina bio odgojitelje studenata filozofije, predavač patrologije, a jednom
tjedno odlazio je iz Padove u Veneciju i tu je mlade kapucine učio hrvatskom jeziku
koji će im trebati u pastoralnom radu među hrvatskim vjernicima.
Svi ga pamte kao neumornog ispovjednika.
U jeku Drugog svjetskog rata 30. srpnja 1942. preselio se u vječnost, nakon 40
godina svoje “ispovjedničke Kalvarije”. Postupak za proglašenje blaženim započeo
je već 1946. Blaženim ga je 1976. proglasio papa
Pavao VI., a svetim bl. Ivan Pavao II. 1983. Grob mu se nalazi u Padovi.
Što je maglajski Natron?
Maglajska
tvornica Natron, ili kako su je zvali
Natronka, osnovana je kao mala
tvornica 1956. Već na početku njezina postojanja u tvornici su korištene najsuvremenije
proizvodne metode usporedive s onima vodećih svjetskih tvrtki tog područja
djelovanja. Natron je bio najveći
proizvođač natron-papira i ambalaže na Balkanu i jedan od najvećih proizvođača
u Europi. Privatiziran je 2005. kada su turski investitori promijenili ime
tvrtke u Natron – Hayat. Do sada je u
tu kompaniju uloženo 120 milijuna maraka. U Natron-Hayatu
se godišnje proizvede: 12.500 tona celuloze, 55.000 tona papira i 22.000 tona
kartona.
Nema komentara:
Objavi komentar