Mnogi će reći kako se ljudi i krajevi najviše poznaju po svojim običajima koji mogu biti isti, ali imati različito značenje od sela do sela. Također se, uvjetno rečeno, isti običaji mogu razlikovati u nijansama od mjesta do mjesta. Različiti običaji koji polako nestaju podsjećaju na vrijeme koje se nikada neće vratiti. Kako bismo pokušali barem na kratko vratiti prošlosti i uspomene starih, a mladima riječima dočarati kako je "nekoć bilo", zaputili smo se u Fojnicu gdje smo pronašli pravu živuću škrinju starih običaja u liku kućanice Marije Majić.
Marija, koju susjedi i prijatelji zovu Marica, danas ima 76 godina i sama živi u obiteljskoj kući tik do prvih stambenih zgrada u Fojnici. Rođena je u obližnjem selu Lučice, a udana u Šćitovu odakle se sa suprugom doselila u Fojnicu gdje su izgradili kuću. S pokojnim mužem rodila je četvero djece od kojih samo jedno živi u Mostaru, a ostala su diljem Europe. Za sebe kaže da je umirovljenica, ali nije usamljena jer ima mnogo susjeda s kojima se druži, a djeca je posjećuju kad mognu.
Nošnja je mnogo govorila
Razgovarajući o
Uskrsu i običajima, zaključili smo kako, naravno, pripreme za najveći kršćanski
blagdan počinju Čistom srijedom. Danas, kao i u njezinu djetinjstvu na taj dan je
bio post i nemrs, a mnogi su vjernici cijeli dan samo na kruhu i vodi. Iako
nisu svi postili za vrijeme čitave korizme, određeni vid suzdržavanja i
odricanja se obdržavao. Tijekom korizme u Maričino vrijeme nije bilo igranki,
sijela, a ni ašikovanja.
Običaji u vezi s narodnom
nošnjom najviše su govorili i pokazivali kako je vrijeme korizme. Oblačilo se
dosta skromnije i nije se smjelo "nagizdati", kako se to u fojničkom
kraju govorilo za uljepšavanje odjeće. Nosile su se skromnije
"dimije" i nisu se smjele oblačiti bijele košulje.
Zamomčeni mladići i
zadjevojčene cure su se ipak veselili svetkovini sv. Josipa i Blagovijesti kada
se ipak smjelo svečanije obući i zaigrati kolo bez obzira što je korizma.
Obično su se vezivale i crvene marame prigodom igranja kola, a stariji su
vikali "Što se ludirate i dalje je korizma bez obzira na blagdan".
Veliki tjedan
Pri kraju korizme
već se razmišljalo o Velikom tjednu. Na Cvjetnicu su se u crkvi okupljali vjernici
kako bi se zajedno tijekom mise prisjećali svečanog ulaska Isusa Krista u
Jeruzalem. Cvijeće i grančice bile su neizostavni dio podsjećanja na taj
događaj. Zanimljivo je spomenuti kako bi se po nekim selima noć uoči Cvjetnice
ljubičica ili neko drugo cvijeće potopilo u vodu i onda bi se ujutro umivale
djevojke kako bi se osjećale (i vjerovale da će biti) ljepše sljedeću godinu.
Na Veliki petak je uvijek
post i nemrs pa su se pravila jela u skladu s tim, a vatra se nije ložila te su
se izbjegavali teški radovi.
Na Veliku subotu se
ujutro išlo na misu i poslije izlaska iz crkve vjernici bi išli umivati se.
"U blizini crkve bila je česma u zidu pa su ljudi zahvaćali malo vode da
se umiju, a mi djeca išli smo donijeti kante vode kako bi navečer majke kupale
svoju djecu. Uvečer je bila također misa i procesija oko crkve s kipom",
rekla nam je Marica po sjećanju o običajima na Veliku subotu te objasnila kako
se pripremao i uskrsni doručak. Žene u korpama tradicionalno na Veliku subotu
nose u crkvu na blagoslov ono što će se jesti za doručak na Uskrs: jaja,
slaninu, sir, sol, luk... Neka je hrana imala i simboličku važnost s obzirom na
Veliki petak i iščekivanje Uskrsa. Po kućama bi se na stolove postavljali stolnjaci
s uskrsnim motivima. Neke od njih nam je i pokazala. Naravno nisu to oni
stolnjaci iz njezine mladosti, ali i danas mogu poslužiti.
Velika subota je dan
kada se hrana nosi(la) na posvećenje, blagoslov. Za tu prigodu postojale su posebne
korpe koje su bile prekrivene ručno izvezenim ručnicima. Navečer se odlazilo na
bdijenje, a ispred crkve se palila vatra koju su vjernici nosili kućama i u
svoje domove te njive. U nekim zaseocima se nosio pepeo od vatre te se
razbacivao po njivama radi plodnosti. Sve ovisi o kojem je zaseoku riječ.
Na Uskrsno jutro za
misno slavlje bi se odijevala najljepša i najbolja odjeća, oko vrata stavljali
dukati, a poslije mise bi se zaigralo i kolo pred crkvom. Proslava je trajala nekoliko
sati, a ponekad bi se prebacila i na ponedjeljak.
Kuhana jaja i natjecanja
Unatoč svemu, u
svim hrvatskim krajevima kao neki zajednički običaj je bojanje jaja koja
simboliziraju novi život, novi početak. Jasno je kako su se tomu najviše
radovala djeca kojoj se u vrijeme Uskrsa daruju pisanice.
Jedan od običaja
koji se danas vezuje za Fojnicu i Kiseljak je natjecanje u tome čije je jaje
najtvrđe. Jaja se šaraju na Veliki petak kada se vrati sa sv. mise, a Marica
obično oboji 50 jaja s travkama. Požalila nam se kako ni naljepnice nisu više
kao prije, ili otpadnu ili ne odgovaraju. Zato se okrenula prirodnim načinima bojanja.
O običajima i
nadmetanjima između Kiseljaka i Fojnice u tucanju jaja razgovarali smo s Vjekoslavom Orozom, pastoralnim
vijećnikom fojničke župe i predsjednikom udruge La verna, svojevrsne velike Frame.
Prema njegovim riječima, pripreme za natjecanje traju čitavu godinu, rekli
bismo kako počinju odmah iza Uskrsa.
"Ljudi koji su
financijski potkovaniji i koji vole taj, ne mogu reći sport, nego običaj godinu dana ranije krenu obilaziti kuće i
ispitivati te kupovati najkvalitetnija jaja. Najviše se boje u lučini, a sve
više iz trenda izlaze umjetne boje, tempere i boje za tkaninu. Za pobjednika
natjecanja u tucanju jaja omogućuju se simbolične nagrade. Njima je najbitnije
koja je župa pobijedila, Kiseljak ili Fojnica. Budući da je Kiseljak brojniji i
imućniji, oni imaju nekoliko desetaka župljana koji odu čak i do Slavonije nabaviti
kvalitetna jaja. Određenim kućama plaćaju i tzv. 'zaručivanje'. To je običaj
kada se otkrije da jedna kuća ima kvalitetnu hranu za svoje kokoši, onda se
unaprijed rezerviraju jaja kroz čitavu godinu. Tjedan dana pred Uskrs nastupa
vrijeme probiranja najkvalitetnijih primjeraka", rekao nam je Vjeko i
naglasio kako stariji ljudi stavljaju jaje pod zub i prema zvuku se probiraju
najkvalitetnija koja će se koristiti u natjecanju.
Kako smo saznali, danas
svake godine nakon mise na Uskrs samostan organizira druženje ispred crkve. Upriliči
se čašćenje samostanskom rakijom, a vjernici sami donesu hranu i jaja. Natječu
se u tucanju jaja pri čemu pobjednik dobiva jaje koje je razbio protivniku... Vjeko
je u šali rekao da postoje i nepošteni natjecatelji koji ofarbaju jaja i namažu
ih autolakom kako bi bila jača. Ne znamo postoje li predviđene kazne ili se
samo dobar glas izgubi...
Kao što se može
vidjeti, neki običaji su "preživjeli" i zadržali se, drugi su ostali,
ali izmijenjeni, a
neki potpuno nestali.
Na kraju, kako
bismo oćutili barem na trenutak dio duha prošlog vremena, otišli smo u Muzej fojničkog
samostana i pogledali kolekciju narodne nošnje i uskrsnih pisanica jer bilo bi
šteta da se tako bogati i raznovrsni običaji izgube. Ostaje nadati se kako će
mlađi naraštaji barem simbolično preuzeti one najreprezentativnije običaje
svojih predaka i tako ih sačuvati od zaborava.
Kako
prirodno bojati pisanice?
Neka se jaja kuhaju
samo za ukras i njih možete obojiti kojom god želite metodom jer nema bojazni
da će netko pokvariti stomak. Međutim, "problem" nastaje kada želite
biti inovativni i različito prirodnim putem obojati jaja koja će se jesti. Pročitajte
nekoliko savjeta koje smo sakupili u Fojnici:
crvenu boju ćete
postići kuhate li jaja u vodi u koju ste dodali korijen broča ili crveni radić;
crvenkasto-smeđu
ćete dobiti ako koristite ljuske crvenog luka uz žlicu octa;
zelenu boju možete
dobiti koristeći koprivu;
žuta boja se
postiže kuhanjem ljuske oraha.
Možete i
eksperimentirati s ljubičicama i korom od hrasta te pokušati dobiti neke nove
boje.
Izvorno objavljeno u Katoličkom tjedniku uskršnji dvobroj 13/14 2015.
Nema komentara:
Objavi komentar