Korizma nam svake godine daje prigodu dublje razmišljati o smislu i vrijednosti života. Tijekom tih četrdeset dana poziva nas da uz duhovnu obnovu činimo konkretna djela ljubavi dijeleći s potrebnima. Kako bi se te plemenite geste «institucionalizirale» i prenijele na cijeli hrvatski narod, Caritas Republike Hrvatske, sada već tradicionalno, organizira korizmenu akciju pod nazivom Tjedan solidarnosti i zajedništva s Crkvom i ljudima u Bosni i Hercegovini. Osim novčane pomoći, taj znak kršćanske solidarnosti potiče i opstanak te eventualni povratak Hrvata-katolika na njihova ognjišta.
Kako bismo saznali nešto više o
(nad)biskupijskim Caritasima u Republici Hrvatskoj koji «nose» akcije u kojima
se prikupe značajna sredstva za ljude i Crkvu u BiH, razgovarali smo u korizmi 2015. s prof.
Slavkom Jerončićem, ravnateljem Caritasa Splitsko-makarske nadbiskupije.
Rođen je 1955. u mjestu Seoca,
župa Kostanje u Splitsko-makarskoj nadbiskupiji. Sjemenišnu gimnaziju pohađao
je u Splitu i Dubrovniku, a Teološko-katehetski institut u Splitu gdje je i
diplomirao stekavši zvanje profesora vjeronauka. Za vrijeme komunizma radio je
kao službenik u pošti i banci. Poslije Domovinskog rata predavao je vjeronauk u
dvjema srednjim školama u Splitu. Nadbiskup mons. Marin Barišić mu je 2008. dodijelio službu ravnatelja
Caritasa ove mjesne Crkve. Oženjen je i ima troje djece.
Prof.
Jerončiću, nalazimo se pred još jednim Tjednom solidarnosti i zajedništva s
Crkvom i ljudima u Bosni i Hercegovini. Možete li nam reći što za vas
predstavlja riječ solidarnost i koliko je ona danas doista nazočna među običnim
ljudima?
Za mene biti solidaran, znači
suosjećati sa svojim bližnjim u njegovim poteškoćama, i to na način da mu na
konkretan način pomognemo prebroditi te poteškoće. To je pomoć u siromaštvu ili
bilo kojoj drugoj životnoj poteškoći koju čovjek ne može savladati sam, pa mu
je potrebna pomoć drugih. Biti solidaran za nas kršćane ima snagu imperativa.
Solidarnost je i te kako prisutna danas među običnim ljudima, što se najviše
očituje u odazivu građana na naše humanitarne akcije koje pokrećemo u
izvanrednim situacijama, a redovito u vrijeme velikih blagdana Božića i Uskrsa.
Očitovalo se to i prošle godine u vrijeme velikih poplava koje su zahvatile, ne
samo područja u Hrvatskoj, nego i u BiH i u Srbiji. Tada smo organizirali
cjelodnevna dežurstva za prihvat materijalnih dobara koja su ljudi stalno
donosili. Posebno su nas oduševili naši mladi koji su tako zdušno kao volonteri
sudjelovali na pakiranju i utovaru humanitarne pomoći u kamione.
Ovdje bih spomenuo i značajan
doprinos odgojno obrazovnih ustanova na području naše nadbiskupije, koje ne
propuštaju staviti naglasak djeci i mladima na potrebu solidariziranja s onima
koji imaju manje ili pak nemaju ni malo. Tu su svakako naši vjeroučitelji
osnovnih škola koji u Danima kruha animiraju djecu za prikupljanje
namirnica za siromašne o kojima skrbi Caritas. Zatim, već treću godinu zaredom,
Sveučilište u Splitu i Studentski centar Split u suradnji s nama organiziraju božićnu
humanitarnu akciju pod nazivom Dobro srce studenata Splita, u kojoj se
uistinu očituje istinska solidarnost studenata sa siromašnima. Više od toga
znači odgoj mladih za solidarnost, usađivanje i razvijanje tih humanih
vrijednosti u njima samima koje će oni ponijeti u sebi kao životnu konstantu
jer siromašnih i potrebnih će uvijek biti. A kad je o nama kršćanima riječ,
moramo sebi posvijestiti činjenicu da time ispunjavamo naše kršćansko poslanje.
To su djela ljubavi koja Krist od nas traži. Njima potvrđujemo svoju vjeru. No,
ovdje je riječ o solidarnosti kao univerzalnom pojmu. Sve u svemu, možemo reći
da je solidarnost danas i te kako nazočna među običnim ljudima. Nije nestao
čovjek. To nas raduje i daje nadu.
Tjedan solidarnosti je akcija koja
povezuje Hrvate u Hrvatskoj i BiH. Budući da akcija traje već godinama, možemo
li govoriti o dugoročnim plodovima te akcije koja povezuje istu Crkvu i isti
narod u dvjema državama?
Tjedan solidarnosti s Crkvom i
ljudima u BiH daje već duhovne i materijalne plodove, ne samo u BiH, nego i u
Hrvatskoj. Treća korizmena nedjelja, kada u Hrvatskoj obilježavamo Tjedan
solidarnosti, znak je prvenstveno naše duhovne povezanosti, a onda i međusobne
solidarnosti. Pa jedan smo narod, istim jezikom Jednoga Boga slavimo i Jednoj
Crkvi pripadamo. To je, ne samo istina, nego i snaga koja u ljubavi koja naš
narod u dvjema državama povezuje među sobom. Prostorne udaljenosti i državne
granice nisu u tome nikakva prepreka, niti mogu biti. Naravno, nećemo zanemariti
ni materijalna sredstva koja milostinjom Treće korizmene nedjelje prikupe u
župama u Hrvatskoj, plodove kojih
uživaju siromašni u BiH. Osim što potrebni u BiH imaju od toga materijalne
koristi, to je prvenstveno kršćanska ljubav na djelu. Dar se nikada ne
iscrpljuje u samoj materijalnoj vrijednosti. On uvijek sobom nosi i duhovne
plodove. To je ljubav i zajedništvo koje ljude međusobno povezuju, ali nam i
posvješćuju onu bitnu osobinu, a to je usmjerenost na druge što je od Boga
ugrađena u ljudsku narav. Zato se ta ljubav i zajedništvo proteže i na
pripadnike drugih vjeroispovijesti u BiH, što vi ovdje dobro znate. Time mi
vjernici dajemo svjedočanstvo
univerzalnosti kršćanskog poslanja u ovome svijetu. Ima još jedna dimenzija ove
akcije, a to je da i nas same u Hrvatskoj čini sretnima jer svaki dar čini
sretnim darivatelja i primatelja. Naši župnici animiraju vjernike u župama za
prikupljanje milostinje Tjedna solidarnosti i vjernici se s radošću odazivaju
toj akciji. Mi u splitskom Caritasu redovito pozovemo nekoga od svećenika iz
biskupijskih Caritasa BiH da dođu slaviti svetu misu u jednu od naših župa,
čime simbolično obilježimo Tjedan solidarnosti na razini cijele nadbiskupije.
Nastojimo odabrati neku od većih gradskih župa (a svake godine bude druga
župa), da se što više vjernika izravno upozna i uključi u akciju Tjedna
solidarnosti.
Svaka država ili
regija unutar jedne zemlje zahtijeva drukčije karitativno djelovanje. Na što
Caritas Splitsko-makarske nadbiskupije kojemu ste Vi ravnatelj stavlja naglasak
i što vam je posebno bitno u djelovanju?
Karitativno djelovanje spada u
samu bit poslanja Crkve. Dobro ste primijetili već u Vašem pitanju da ono
unutar svake države ili regije zahtijeva drukčije djelovanje. Rekao bih da su
različite okolnosti koje zahtijevaju različito djelovanje. Samo kršćanska
ljubav koja nas pokreće u tom djelovanju ostaje ista. Evo, to je ono posebno
bitno na što stavljam naglasak kao ravnatelj. Ta kršćanska ljubav mora se
osjećati među nama, ona mora, što se ono kaže, negdje“lebdjeti u zraku“ između
nas, u našim uredima i radnim prostorijama, u susretu sa siromašnima koji
dolaze tražiti pomoć. Ako ta ljubav ne bi bila prepoznatljiva, Caritas bi se
pretvorio u socijalnu ustanovu bez kršćanskog predznaka. Stoga, Caritas mora uvijek
paziti da ne izgubi onu bitnu eklezijalnu dimenziju koja je u biti njegova
poslanja i po kojoj se on razlikuje od drugih humanitarnih ustanova i udruga.
Često svojim suradnicama i suradnicima naglašavam da je djelatnik Caritasa
prvenstveno djelatnik Crkve, a rad u Caritasu nije puko odrađivanje zadataka,
nego misija. K nama siromasi dolaze najčešće nakon što su prethodno kucali na
vrata svih ostalih društvenih ustanova. Ne naiđu li na ljubav i razumijevanje
na našim vratima, pitam se gdje će ih dalje tražiti? Tko im je još ostao? Zato,
sve što činimo, trebamo činiti s ljubavlju. Majka Terezija je rekla da nas Bog
u konačnici neće ni pitati koliko smo dobra učinili, nego s koliko ljubavi smo
činili to što smo činili. Ovi postulati vrijede za sve Caritase, pa i za ovaj
naš splitski.
Caritas
Splitsko-makarske nadbiskupije djeluje više od 40 godina. Možete li nam kazati
s kakvim se izazovima susretao za vrijeme osnivanja, a s kakvim se susreće
danas, i koje biste posebno vrijeme u tih 40 godina izdvojili?
Caritas SMN-a institucionalno je
osnovao nadbiskup Frane Franić 1971. postavivši tada Vinku Luković
kao voditeljicu Caritasa. Vinka je uz pomoć brojnih volontera vodila posebnu
brigu o invalidima, a u Gundulićevoj ulici br. 5 bila je socijalna služba gdje
se dijelila hrana i odjeća potrebnima. Početkom Domovinskog rata nadbiskup
Ante Jurić imenuje moga prethodnika don Marka Čubelića ravnateljem
Caritasa, koji vodi Caritas sve do 2008.
Kroz ovo cjelokupno razdoblje
posebno bih izdvojio vrijeme Domovinskog rata kada je dolazila znatna
humanitarna pomoć iz Domovine i inozemstva, a rijeka izbjeglica i prognanika
doslovce preplavila Split. Mislim da nije potrebno posebno objašnjavati s kojim
se sve poteškoćama susretao Caritas u tim godinama, a sve pod vodstvom moga
prethodnika don Marka kojemu i ovom prigodom zahvaljujem. On sam bi o tomu
mogao više reći.
Razdoblje prije i poslije toga je
mirnodopsko, pa je kudikamo bilo lakše osmišljavati projekte i programe
Caritasa, iako u svakom razdoblju potrebe siromašnih daleko nadilaze naše
mogućnosti.
Danas je za naš Caritas poseban
izazov opće siromaštvo na koje trebamo na prikladan način odgovoriti. Ta opća
slika društva nas na određeni način „prisiljava“ da stvaramo nove programe
pomoći.
Koje su glavne
zadaće i projekti u aktualnom trenutku?
Uz redovite projekte i programe
koje imamo trenutno radimo na realizaciji projekta gradske kupaonice. U planu
je sedam tuševa, plus jedan za invalidne osobe. Ako samo spomenemo činjenicu da
je car Dioklecijan imao gradsku kupaonicu, a suvremeni Split je nema, onda
mislim da dodatna pojašnjenja nisu potrebna. Projekt je predviđen u podrumskom
dijelu prostora na adresi našeg sjedišta gdje je ujedno blagovalište i
skladište odjeće. Svakako, cilj nam je da se naši siromasi na jednoj adresi
mogu okupati, presvući i nahraniti, a to, hvala Bogu, čini 75% njihovih
potreba. Nadamo se odobrenju i realizaciji ovog projekta čak i u ovoj godini.
Drugi nam je veliki zadatak
dobiti u vlasništvo prostore u kojima naš Caritas djeluje. Prostori su u
vlasništvu Republike Hrvatske, a mi smo u njima Ugovorom o besplatnom najmu.
Predmet se rješava u Zagrebu i nadamo se skorom pozitivnom ishodu.
Sljedeći veći projekt koji je tek
u idejnom začetku jest hospicij kojega Split također nema. Za sada taj projekt
vodimo pod nazivom Mali kućni hospicij. Naime, imamo više od 30
električnih bolničkih kreveta koje na preporuku župnika dodjeljujemo na
korištenje bolesnicima u terminalnoj životnoj fazi. Naša služba dovozi krevete
u obitelji i preuzima po prestanku potrebe korištenja. Usluga je u potpunosti
besplatna, a ovo je jedini Caritasov projekt za koji nije uvjet siromaštvo,
nego zdravstveno stanje osobe za koju se pomoć traži.
Vidimo, dakle,
da u svojem radu imate dosta projekata. Kako se oni realiziraju i tko Vam
najviše pri tome pomaže?
Najviše naših projekata
realiziramo preko nadbiskupije koja je i osnivač Caritasa. Zahvalni smo našem
nadbiskupu, koji je ujedno i predsjednik Caritasa, za odobrenje svakog
pojedinog projekta koji smo mu predložili. Neki od projekata, kao npr. Sigurna
kuća, financira se u potpunosti od nadležnog ministarstva i jedinica lokalne
samouprave. Pojedinačne ugovore sklopili smo i sa Splitsko-dalmatinskom
županijom, te gradom Splitom i još nekim gradovima i ustanovama. Imamo i
potpisane ugovore s Ministarstvom pravosuđa, te Ministarstvom socijalne
politike i mladih. Sveukupno gledajući,
pomoć koju smo u prošloj godini podijelili prešla je iznos od 4 000 000 kuna.
Recite nam koja
je najugroženija skupina pučanstva u nadbiskupiji u kojoj djelujete?
Naša nadbiskupija je velika i ima
187 župa. Pučanstvo je većinom koncentrirano u gradovima, posebice u Splitu, pa
se nekako i siromaštvo preselilo sa sela u gradove. S druge pak strane, na
selima su ostale brojne staračke obitelji kojima je također potrebna pomoć.
Teško bi pak bilo izdvojiti najugroženiju kategoriju ili skupinu pučanstva jer
je svaka kategorija ugrožena na svoj način.
Najčešće nam se obraćaju gradske
obitelji s malom djecom u kojima su jedan ili čak oba supružnika nezaposleni. K
tomu ako su još i podstanari, onda su to posebno složene prilike u kojima
nastojimo adekvatno reagirati.
Iako je Caritas katolička organizacija, on ne pomaže samo
katolicima. Recite nam, s obzirom na nacionalni sastav ljudi koji žive na
teritoriju Splitsko-makarske nadbiskupije, koliki je postotak nekatolika koji
dobivaju pomoć?
Područje naše nadbiskupije čini pretežito homogeno pučanstvo. Većinom
su dakle Hrvati i katolici. Zbog toga je i mali postotak korisnika naše pomoći
koji pripadaju drugoj naciji ili konfesiji. Oni svakako ne prelaze 5% ukupnog
broja korisnika. Bitno je reći da pomažemo svima, bez razlike. Nacionalna ili
konfesionalna pripadnost uopće ne postoji u našem upitniku za dodjelu pomoći.
Iskreno žalimo što nam se pojedine osobe ili obitelji u potrebi zbog tih
predrasuda ne obraćaju za pomoć, no takvi su ipak rijetki. U posljednje vrijeme
imali smo nekoliko izbjegličkih obitelji iz Sirije kojima smo odobrili pomoć.
Kao Caritas Splitsko-makarske
nadbiskupije zasigurno imate suradnju s Caritasima biskupija HBK-a. Zanima nas
imate li dugoročnu suradnju s Caritasima i drugim dobrotvornim društvima u BiH?
Dakako da surađujemo sa svim
nad/biskupijskim Caritasima HBK-a. Ravnatelji biskupijskih Caritasa ujedno su i
članovi Upravnog vijeća Hrvatskog Caritasa kao krovne nacionalne ustanove.
Dapače, surađujemo i s Caritasima BiH, doduše ne na ugovornoj osnovi jer to ni
nema potrebe. Ono što sam Vam rekao na početku ovoga intervjua vrijedi i kao
odgovor na ovo Vaše pitanje. S drugim dobrotvornim društvima iz BiH nismo
ostvarili suradnju, no uvijek smo otvoreni za suradnju sa svima koji čine
dobro.
Vjerojatno ste kao
ravnatelj Caritasa bili u BiH. Možete li izdvojiti neki susret koji posebno
pamtite i koji vas se dojmio?
U srcu nosimo lijepe uspomene sa
susreta s mostarskim „caritasovcima“ prošle godine. U jednodnevni posjet
Caritasu hercegovačkih biskupija otišli smo na poziv ravnatelja don Ante Komadine, ukupno nas devet
djelatnika i volontera. Don Ante nas je sa svojim suradnicima i suradnicama
srdačno primio i upoznao s programima i projektima mostarskog Caritasa. Obišli
smo i Caritasove objekte, pa i Dom Betaniju u Čapljini. Nakon što smo
sve obišli i vidjeli koje sve programe i projekte ima mostarski Caritas, morali
smo dobro paziti da ne podlegnemo napasti grijeha zavisti. Posjet mostarskom
Caritasu ostavio je snažne dojmove, kako na mene osobno, tako i na ostale naše
djelatnike i volontere. Posebno nas se dojmila pažnja i ljubav kojom djelatnici
pristupaju štićenicima Caritasa.
I jedno pitanje
za kraj. S obzirom na Vaše iskustvo rada u različitim Caritasovim projektima,
možete li nam reći tko su siromašni ljudi danas?
Teško pitanje za kraj. Jedna
izreka kaže da nije siromah onaj koji malo ima, nego onaj kome puno treba.
Gledano s materijalne točke gledišta, siromašni ljudi danas su oni koje su
životne okolnosti i društveni sustav(i) izbacili na marginu života. Žive
većinom u gradovima u kojima nakon gubitka posla ili nepronalaženja zaposlenja
nemaju nikakvih sredstava za život. Oni su siromašni sudbinom. Za njihovo
siromaštvo nisu presudne osobne (ne)sposobnosti ili školska sprema, nego
nebriga društva da se riješi problem. Naravno i sveopća kriza na globalnoj
razini u tome ubire svoj danak.
Druga kategorija jesu siromašni
po vlastitu izboru, no ipak u manjini. Njima je siromaštvo stil života, pa su
tako i oni naša briga. I treću kategoriju čine siromasi profesionalci. To su
osobe navikle da naprosto „legnu“ na sustav tražeći pomoć od svih institucija i
udruga do kojih mogu doći. Na sreću i oni su vrlo rijetki.
Intervju izvorno objavljen u Katoličkom tjedniku broj 9 2015.
Nema komentara:
Objavi komentar