Iako bogata zlatom i uranijem, Čad je relativno siromašna država u središnjoj Africi bez izlaza na more, dok se sjeverni dio te zemlje nalazi u pustinji Sahari. Čad graniči s Libijom, Sudanom, Srednjoafričkom Republikom, Kamerunom, Nigerijom te Nigerom. Nepovoljan zemljopisni položaj, ratom rastrgane susjedne zemlje, brojne, skoro pa bezimene terorističke grupacije te religiozna šarolikost Čada, razlog su za brojne patnje tamošnje kršćanske zajednice...
Kako bismo lakše shvatili situaciju kršćanskoga
pučanstva u Republici Čad, važno je napomenuti nekoliko osnovnih činjenica.
Također je bitno pojmiti kako je Čad, kao i većina afričkih zemlja, relativno
kasno dobio neovisnost, i to u neprirodnim granicama koje su pravili
kolonizatori. Nakon stjecanja neovisnosti od Francuske, 1960., zemlja je mnogo
godina bila među najsiromašnijima na svijetu, dijelom i zbog dugotrajnog
građanskog rata etničko-vjerskih frakcija. Na sjeveru zemlje glavna je religija
islam, dok je na jugu kršćanstvo te lokalni animizam. Također je važno
napomenuti da u Čadu postoje različite skupine muslimanskih sljedbi koje se
međusobno ne priznaju te su ponekad između sebe ratovale.
Klasična podjela: sjever i jug
Na etnički, kulturno i gospodarski prijelaznom
području između arapske Sjeverne Afrike i crne Afrike već stoljećima postoje
velike suprotnosti između sjevernog i južnog dijela današnjeg Čada. Suprotnosti
u Čadu potječu upravo iz sukoba trgovaca robljem sa sjevera i njihovih žrtava
na jugu. Preusmjeravanjem trgovine na pomorske pravce, teritorij ove države
postaje nebitan. Početkom 20. st. francuska kolonijalna vojska osvaja prostor
Čada što je „vakuumiralo“ problem do proglašenja neovisnosti.
Budući da na sjeveru žive muslimani koji govore
arapski, a u južnom dijelu živi pretežno crnačko pučanstvo koje govori raznim
sudanskim jezicima, našlo se plodno tlo za sukobe. Muslimani su bili
nezadovoljni što je predsjednik zemlje, nakon proglašenja neovisnosti, kršćanin
s juga te su počeli sukobi koji su s prekidima trajali skoro 40 godina.
Danas od 11 milijuna stanovnika Čada oko 54% su
muslimani, katolici čine 20%, protestanti 14%, a pripadnici tradicionalnih
vjerovanja 7%.
Postupna demokratizacija uz stalnu opasnost od rata
Nakon dugotrajnog građanskog rata sredinom 1990-ih
situacija u zemlji se postupno stabilizirala, a 1996. Idriss Deby je pobijedio na predsjedničkim izborima. Kako to obično
biva u afričkim zemljama, on je mijenjanjem ustava omogućio sebi pobjedu na još
nekoliko predsjedničkih izbora te se na toj poziciji nalazi i danas.
Unatoč postupnoj demokratizaciji, godine 1998. opet je
krenula oružana pobuna na sjeveru koja je zaustavljena tek 2002. Posebni
problemi za Čad i tamošnje kršćane počinju i 2003. kada su se sukobi iz
susjednog Sudana prelili u njihovu zemlju, zajedno sa stotinama tisuća
izbjeglica.
Pojavom tzv. Arapskog
proljeća i propašću Libije na sjeveru,
situacija se dodatno komplicira. Različite bande upadaju u zemlju iz nekoliko
susjednih zemalja, a vrhunac se dogodio krajem 2014. kada je Čad zatražio vojnu
pomoć susjednih zemlja, pogotovo Kameruna, u borbi protiv islamista Boko Harama.
Današnja situacija
Iako se osjeti lagani napredak u ekonomskim pitanjima
budući da je zemlja počela izvoziti naftu te ostale sirovine, pojavom tzv. Afričkog proljeća situacija na jugu zemlje se za kršćane mijenja. Relativno
mirna područja u kojima žive kršćani postala su transportne zone za islamske
militante koji prelaze iz jedne zemlje u drugu. Islamisti ostavljaju za sobom pustoš,
često pale crkve i domove kršćana. Koristeći novonastalu situaciju, i animisti
vrše pritisak na kršćane.
Prema istraživanju američke organizacije Open Doors, Crkva u Čadu i tamošnji
kršćani su nespremni dočekali mnogobrojne probleme. Česte su konverzije na
islam zbog ekonomskog probitka dok bande iz Srednjoafričke Republike pale zasijana
polja i ubijaju stoku. Prijavljen je i slučaj da su islamisti željeli napraviti
džamiju na mjestu gdje su srušili crkvu, ali je kršćanska zajednica osujetila
taj plan. Naravno, takve vijesti ne zanimaju svjetske medije, kao ni činjenica
da novci za konverziju kršćana na islam dolaze iz bogatih zaljevskih monarhija
kao što su Katar, Bahrein, Saudijska Arabija... Također, posebne skupine
muslimana prate „povratnike u islam“ tako da ti ljudi nakon konverzije više
nemaju izbora.
Jasno je kako su nakon svega kršćani izgubili
povjerenje i nadu u korumpirane lokalne i državne vlasti koje očito ne čine
ništa kako bi ih zaštitili. Jedina pozitivna stvar je u tome što vlasti ne vrše
državni teror nad kršćanima kao u nekim drugim zemljama. Također, Čad je
zabranio neke domicilne islamističke pokrete, međutim jasno je kako ne može
kontrolirati svoje granice što predstavlja veliki problem, pogotovo za kršćane
na jugu.
Katolici u Čadu
U Čadu ima skoro 2 milijuna katolika koji u crkveno-administrativnom
smislu čine jednu nadbiskupiju, šest biskupija te jedan apostolski vikarijat. U
Čadu trenutno pastoralno djeluje 10 biskupa i oko 200 svećenika, dijecezanskih
i redovničkih. Budući da kršćanstvo u ovoj zemlji ima kraću povijest u odnosu
na islam i tradicionalne afričke religije, može se reći kako je Crkva u Čadu i
dalje u procesu razvijanja i uspostavljanja institucija i župa.
Nema komentara:
Objavi komentar