ponedjeljak, 10. kolovoza 2015.

Blažena Djevica Marija u filmskoj umjetnosti


Film se kao medij od samih početaka bavi religijskim temama. Bez obzira je li riječ o najširim biblijskim pričama, odnosu čovjeka i Boga, pitanju ljudske egzistencije, svetosti, profanosti, namjerne blasfemije ili transcendencije, film i religija usko su vezani. Kao dokaz tomu su svi oni nijemi filmovi koji govore o Isusu, Bibliji, apostolima, svetcima, pa preko zvučnih naslova, filmova u boji, do današnjeg filmskog doba koje kao da ponovno otkriva religiju. Ako se zbroje svi naslovi religijske tematike koji su snimljeni za TV, video i za kinoplatna, može se govoriti o nekoliko tisuća naslova. U kontekstu tog broja zanimalo nas je kakav je odnos filmske umjetnosti prema Blaženoj Djevici Mariji.


Razmišljajući o umjetnosti općenito, može se zaključiti kako ne postoji neki drugi medij koji otvara toliko kompleksnih pitanja kao što je film... Svi znamo kako je on, kao krajnji proizvod, sinergija mnoštva pojedinačnih iznašašća tijekom više desetljeća ljudskih izuma. Osim toga film uspješno povezuje zvuk i pokretnu sliku te specijalne efekte. Kada se govori o njemu u odnosu na druge umjetnosti, može se zaključiti da je, pogotovo za mlađe generacije, mnogo zanimljiviji te nosi mnogo više informativnih, persuazivnih, komunikacijskih, poučnih, reklamnih i zabavnih sadržaja... I kao takav, film istodobno predstavlja blagodat, ali i prokletstvo s obzirom što autori filma žele postići.

Religijski film i mogućnost definiranja

Također se postavlja pitanje je li film postao roba ili je i dalje umjetnost. Jasno je kako na takva pitanja nema jednostavnih odgovora niti je moguće u teoriji filma doći do apsolutne istine koja će biti prihvaćena. Umjetnost, samim time i film, nije konkretna znanost kao npr. matematika gdje postoje pravila i apsolutni dokazi oko kojih se svi slažu. Dok drugi filmski žanrovi imaju prilično čvrste temelje i, rekli bismo, stabilnu publiku koja zna što može očekivati (primjer su tinejdžerski filmovi, filmovi za djevojke, akcijski filmovi, fantastični naslovi, drame, komedije te oni pravljeni prema popularnim knjigama), nažalost kod religijskih filmova to nije slučaj bez obzira koliko teme bile poznate.
Zašto je to tako? Zato što religijske teme zadiru u najintimnije pore ljudskoga bića, o kojima svatko ima već formirane stavove i osobna razmišljanja. Većina kršćana već ima i slike u glavi kako su izgledali pojedini trenutci iz biblijske tematike te života Isusa i Marije... Od razmišljanja na prvim satima vjeronauka svatko bi određene scene uradio drukčije, uposlio druge glumce, usredotočio se na različite trenutke... I to je ono, između ostaloga, što filmove religiozne tematike često čini teškim za snimanje, ali i konzumiranje.

Nemogućnost prenošenja na ekran

Što se dakle može očekivati u jednom religijskom filmu, odnosno najčešće u filmu o Isusu, Mariji, apostolima, osobama iz Starog i Novog zavjeta? Filmsku verziju Isusove biografije kako ju prenose evanđelja, samo zemaljsku egzistenciju bez pitanja božanstva? Koliko Isus mora biti čovjek, a koliko Bog da bi to bilo prihvatljivo? Može li se pronaći omjer koji odgovara većini? Kakva je Marija kao majka? Mogu li se te teme prenijeti na ekran?
Nakon svega nabrojanog činjenica je da se religijski filmovi kreću po tankoj žici između kiča i umjetnosti, provokacije, blasfemije i realnog prikaza kršćanske tradicije... Ova su pitanja vrlo kompleksna i ne može ih se olako rješavati te svakomu ponaosob, i konzumentu i stvaratelju umjetničkog djela, ostaje procijeniti prema osobnom nahođenju.

Tko je „glavni lik“ religioznih naslova?

Iako je ta kovanica nespretno sročena, kad je riječ o filmskoj umjetnosti, vrlo se lako da naslutiti tko je „glavni lik“. Naravno, najviše se snima filmova koji se tiču rođenja, života, smrti i uskrsnuća Isusa Krista, dok je lik Djevice Marije donekle sporedan. Zanimljivo je primijetiti kako je u slikarstvu gotovo suprotno. Marija je itekako nazočna i zauzima skoro središnju poziciju u većini umjetničkih djela. Budući da se najveći broj umjetničkih prikaza Isusa iz Nazareta odnosi na njegovo rođenje i smrt, Marija je tu prisutna u motivima betlehemske štalice ili puta križa. S filmom to ne može biti slučaj jer je riječ o umjetnosti koja nije „statična“.
Filmski prikazi Isusa iz Nazareta ipak promatraju dulje razdoblje njegova djelovanja, a ne samo pojedine segmente, rekli bismo uhvaćene trenutke iz njegova života, što radi slikarstvo i kiparstvo. U filmu se najvećim dijelom naglašavaju Isusov životni put, smrt i uskrsnuće te njegova univerzalna poruka svijetu, pa je stoga Marija nažalost, filmskim žargonom rečeno, u sporednoj ulozi. Međutim, ako ćemo pošteno govoriti, ni evanđelja ne donose previše o Mariji.

Malo je istinskih naslova o BDM-u?

U ovome predstavljanju osvrnut ćemo se samo na filmove koji su bili prikazani u kinima, dakle izostavit ćemo sve one naslove koji se snimaju samo za TV ili DVD-ove, iz jednostavna razloga što bi te naslove bilo virtualno nemoguće „pohvatati“ jer ih je zaista previše, a dosta njih su samo prepričavanje i filmovanje Biblije s drugorazrednim glumcima.
Ako se također izostave nijemi naslovi koji se više ne prikazuju na televiziji nego samo ponekad u kinotekama, tradicionalno se na početku može spomenuti film Ben Hur iz 1959. koji je zasigurno jedan od najpoznatijih naslova o Kristu, iako se lik Isusa zapravo ne pojavljuje mnogo u filmu. Samim tim ako nema Isusa, zasigurno je mnogo manje i Marije, ali iz poštovanja prema značenju tog filma za milijune ljudi bilo bi šteta ne započeti s njim. Film zaista vrijedi pogledati, a minutaža određenog glumca u religijskim filmovima i nije toliko bitna koliko je važna njegova poruka.
Sljedeći naslov je Kralj kraljeva iz 1960., američki film od 160 minuta u kojemu se na živopisan način opisuje Isusov život. Pokriveni su skoro svi važniji događaji iz evanđelja, a  Djevica Marija je, kao sporedan lik, prikazana na dostojanstven način.
Najveća povijest svih vremena iz 1963. je američki film koji, za razliku od Ben Hura, u drugi plan stavlja spektakl te u svojih 220 minuta dostojanstveno prikazuje Isusov život, a glavni glumac May von Sydow s mnogo senzibiliteta glumi Krista, a Dorothy McGuire Gospu.
Isus iz Nazareta, talijanski naslov iz 1976., u četiri i pol sata uprizoruje život Isusa Krista najvećim dijelom prema Ivanovu evanđelju. Olivia Hussey vjerno predstavlja Djevicu Mariju koja je i u ovom naslovu, uvjetno rečeno, sporedna uloga.
Jedan od najkvalitetnijih naslova filmske glavnotokovske povijesti koja govori o Kristovu životu i uskrsnuću predstavlja francuski naslov Marija iz Nazareta (1994.) koji prikazuje život Isusove majke od navještenja do predvečerja Isusova uskrsnuća. Istodobno možemo vidjeti Kristov život iz perspektive njegove majke. Nažalost, budući da je film francuski, nije se probio kao slični naslovi na engleskom, ali zasigurno ne zaostaje po kvaliteti.


Također treba spomenuti i film Priča o Isusovu rođenju iz (2006.) koja prati Josipa i Mariju na putu do Betlehema i rođenja Krista. Solidan proračun i dobra produkcija je stvorila film koji vrijedi pogledati.
Naravno, kako smo započeli s Ben Hurom, tako možemo završiti s Pasijom (2004.) Mela Gibsona, filmom koji govori o posljednjim Isusovim satima i razapinjanju. Izvrsna gluma rumunjske glumice Maiae Morgenstern u portretiranju BDM-a nije zaboravljena.

Proglašena neslužbena godina Biblije

Na kraju važno je napomenuti kako su filmski djelatnici u posljednje vrijeme ponovno otkrili Bibliju. Budući da se skoro više od desetljeća nije moglo pogledati nijedan pošten film koji se izravno odnosi na Sveto pismo, najave nekoliko takvih naslova došle su kao šok. Za početak treba spomenuti film Božji sin (2014.) Christophera Spencera koji je otvorio novu filmsku godinu i nekoliko tjedana bio među filmovima koji su najviše zaradili na kinoblagajnama. Isusovu majku je dostojanstveno glumila relativno nepoznata Roma Downey. Tu su naravno i dva naslova spektakla: djelomično osporavani Noa i spektakl Egzodus koji uskoro treba izići. Da filmski djelatnici nisu zaboravili i Mariju, pobrinuli su se u studiju Lionsgate Films koji su za kraj 2014. ili početak 2015. najavili veličanstven naslov - Marija, Kristova majka - sa solidnim proračunom od 25 milijuna dolara i zanimljivim glumcima među kojima su, između ostalih, Ben Kingsley i Julia Ormond.
Budući da američki producenti zasigurno neće naslijepo dati tolike milijune u film koji nema potencijal za vraćanje barem dvostruko uloženoga, još jedna je potvrda kako Biblija, a posebno Isus i Marija još uvijek privlače moderna čovjeka.
Filmovi o Isusu, Mariji i Josipu svaki za sebe potvrđuju kako „trojac“ iz Nazareta, njihov život i poruka „uznemiruju“ suvremenog čovjeka. Činjenica da oni pokreću cijeli pododjel filmske industrije koja se mjeri desetcima milijardi dolara, da ih gledaju milijuni ljudi diljem svijeta, znak su kako ni u suvremenom čovjeku Isus iz Nazareta nije postao suvišan. Štoviše, često umjetničko tematiziranje Isusa iz Nazareta i njegove poruke upućuju na njihovu aktualnost i u našem vremenu, a to je i sukus Marijina života: „Što god vam kaže – učinite!“

Nema komentara:

Objavi komentar